×

 

5 snabba om säljbranschen – nu vs då!

Ulrica Jonsson Fjäll har mångårig erfarenhet av säljbranschen & har tidigare jobbat som säljchef. Idag är vi glada över att ha henne som utbildningsledare till våra Internationella säljare/ marknadsförare på SMH. Vi bad henne besvara 5 frågor – om vilka skillnader man ser i branschen nu vs då.

Vilka stora skillnader kan du se i branschen idag jämfört med när du började?

Jag upplever ett högre tempo i branschen och ett mer ombytligt klimat – där man hela tiden är på väg mot något nytt och oftare byter jobb än tidigare. Man är lite mer otålig – det behöver inte vara något negativt i det utan kan även vara en styrka, då många hinner prova på och förvalta erfarenheter inom olika områden på kort tid. Men i det stora hela ser man ett ökat behov av större frihet och snabba puckar!  

Är säljmentaliteten samma som förut – eller hur upplever du det? 

Jag skulle svara både ja och nej på den frågan. Ja, för att jag ser nyfikenheten och drivet att nå framgång. Nej, för att jag ser att många nya säljare inte ser det jobb som krävs för att nå framgång. Jag ser även att det är ännu viktigare än tidigare vad man ska sälja – många nya i branschen vill gärna ha ett högre syfte med jobbet. Det sistnämnda anser jag är en fördel, då du skapar tillit och förtroende snabbare, något som är avgörande för att lyckas! 

Finns det något som är lättare att göra inom sälj idag? 

Jag skulle säga att det finns betydligt fler internationella möjligheter och att säljbranschen har ett mer globalt fokus nu. Det är lättare att få jobb utomlands idag – för den som är intresserad av en karriär i ett annat land t.ex. 

Finns det något du tycker säljare idag är extra bra på? 

Jag tycker många säljare idag har en modig och nyfiken inställning till saker, det kan vara allt från att
faktiskt våga ställa frågor i ett möte till att man är mer benägen att våga byta jobb. Många vågar också tänka mer otraditionellt och outside the box – vilket inom sälj kan behövas. 

Om du fick skicka vidare 3 lärdomar till nya säljare, vilka skulle de vara?  

1) Människor gör affärer med människor, vad i ditt beteende i mötet med andra människor gör att de vill göra affärer med dig? Skapa tillit och förtroende! 

2) Du måste lyckas skapa samarbete internt och externt för att nå framgång. 

3) Kvantitet & kvalitet är två begrepp som leder säljaren till succé. De säljare som jobbar med hög aktivitet – får både träna sig i ovanstående nämnda punkter och på så vis vara den som signar flest avtal. Om du gör jobbet, kommer du att få riktigt roligt i det mest spännande yrke som finns!

Intervju med Ulrica Fjäll, Utbildningsledare | Sälj & Marknadshögskolan