×
 

Digital marknadsföring ? Så här blir du vass på området!

Vi ville veta mer om hur man ska tänka för att bli en grym marknadsförare och skapa träffsäkert content! Vi bad helt enkelt Sofia Stenfeldt, utbildare inom digital kommunikation hos oss på Sälj & Marknadshögskolan att berätta mer om sina erfarenheter och tips på området.

Kan du berätta lite om dig själv och din bakgrund?

Absolut! Jag har sysslat med kommunikation i över 25 år, från att jag som tonåring startade en föreningstidning, till att ansvara för stora reklamkampanjer. Ganska ofta har jag jobbat med rätt luriga kommunikationsmål – som att övertyga 15-åringar att gå med i nykterhetsrörelsen eller att få allmänheten att skippa kontanterna för att minska bankrånen. Steg för steg har jag lärt mig hur man kan jobba kreativt med kommunikation och marknadsföring.

Hur kom det sig att du fastnade för en karriär inom digital kommunikation?

Jag har alltid älskat att hitta det smartaste och mest effektiva sättet att göra något på. I digital kommunikation kan vi spåra, och se direkt vad som funkar. Dessutom kan man skapa riktigt bra material själv, med ganska enkla verktyg.

Du utbildar ju hos oss på Sälj & Marknadshögskolan, kan du berätta om det?

Det roligaste med att utbilda hos er är att man verkligen får lära känna en grupp studerande och jobba med dem under flera veckor eller månader. Det är så olika vad de studerande behöver – vissa vill mest ha fakta, andra behöver bollplank eller vill öva praktiskt. Eftersom kurserna är långa och grundliga kan jag variera och anpassa undervisningen. Jag vill alltid hitta det som gör att varje studerande kan klara målen.

Har du några bra tips på hur man blir en bra marknadsförare och kommunikatör?

Det allra viktigaste är att veta vilket beteende man vill förändra. Vill jag få föräldrar att köpa barnförsäkring, grannar att komma oftare till kvarterskrogen eller hundintresserade att anmäla sig till en kurs? Ju mer konkret jag kan se målet framför mig – desto bättre kommunikation kan jag skapa.

Ett konkret tips är att titta på vad andra gör, och analysera det. Vad vill de uppnå med den här annonsen eller det här instakontot? Ju mer man kollar, desto mer växer ens inre idébank. Glöm inte heller att titta på sånt som inte är reklam. TV-serier, filmer, böcker, spel, konst, musik – överallt finns idéer att sno.

Finns det några fällor man ska passa sig för när man skapar digitalt content?

Ja, absolut. Det vanligaste felet studerande gör är att de utgår alldeles för mycket från sig själva, och vad de gillar. Men det behöver ju inte vara alls samma som målgruppen! Att verkligen förstå målgruppen, deras digitala vanor och deras vardag gör hela skillnaden.

Till någon som funderar på att gå utbildningen till Digital Marknadsförare, varför är det en spännande bransch? 

För att man både får vara kreativ och får siffror på vad som funkar. Man får det bästa från båda hjärnhalvorna! Din vänstra hjärnhalva får göra analyser och kartläggningar, som den högra använder för att skapa film, bilder och texter och sedan kommer den vänstra in igen och utvärderar vad som fick bäst effekt.

Intervju med Sofia Stenfeldt, Utbildare | Sälj & Marknadshögskolan