×

 

Från fotboll till en framtid inom digital marknadsföring

Ali tog klivet från fotboll för att satsa på en karriär inom digital marknadsföring. Här berättar han mer om utbildningen, skolan och praktikperioderna. Här berättar han sin story!

Berätta lite om dig själv och vad du gjort tidigare?

Hejsan, Ali Mousa här och jag är 24 år gammal och studerar på Sälj & Marknadshögskolan. Jag har tidigare jobbat med  lite allt möjligt;  alltifrån säljare, elevassistent till projektledare och frukostansvarig på ett hotell, men i grund och botten så är jag fotbollsspelare som har spelat på en relativt hög nivå.

Hur kom det sig att du valde att plugga till Digital Marknadsförare?

Under min tid som projektledare så var en av mina uppgifter att använda mig av sociala medier för att nå ut till en viss målgrupp och få dem att bli intresserade av våra fotbollsturneringar. Jag kände där och då att jag ville veta mer om marknadsföring och fördjupa mig i det, då jag tyckte det var otroligt kul!

Vad tycker du om skolan & utbildningen?

Härlig skola måste jag säga! Vi får in massa roliga och intressanta föreläsare. Vi har en riktigt bra handledare som ger oss tips och motiverar mig och mina klasskamrater. Utbildningen har varit både riktigt bra och kul  då vi lär oss nya saker hela tiden.

Har du någon kurs/projekt som varit extra spännande?

Självklart tycker jag att kommunikation och marknadsföringskursen har vart en lång och spännande kurs. Varje lektion som går får man lära sig otroligt mycket. Så man vill helst inte missa lektionerna, annars kan man lätt hamna efter haha.

Vad tycker du om LIA-perioderna som ingår i utbildningen?

LIA-perioden är ett bra sätt att få ut teorin till handling, ute hos riktiga företag. Jag som person lär mig mer i praktiken än i teorin vilket gör dessa perioder riktigt viktiga för mig. Att se hur marknadsförare jobbar och hur arbetsmiljön är ger en extra boost inför nästa termins studier.

Slutligen om du fick ge dina topp tre råd till någon som vill gå utbildningen, vilka är det?

  • Fråga runt och gör din research om branschen och ring runt till skolorna du är intresserad av.
  • Våga ta steget! Att gå från arbete till studier kan vara en omväxling, men det är värt det.Låt hjärta och hjärna bestämma tillsammans när du ansöker.
  • Känn dig inte pressad att du måste och fundera över; Ser du dig själv som en blivande digital marknadsförare eller inte?

Intervju med Ali Mousa, Studerande | Digital marknadsförare