Framtiden är digital

Dinah kände sig klar med jobbet som butikschef & var redo för nya utmaningar. Nu är hon på väg mot en karriär inom digital marknadsföring – vi ville såklart veta mer!

Berätta lite kort om dig själv och vad du pysslat med tidigare?

Mitt namn är Dinah Ibrahim och jag är 27 år gammal. Jag skulle beskriva mig själv som en positiv, kreativ och målmedveten person. Mitt driv ligger i att pusha mig själv och som resultat se min självutveckling. Innan Sälj & Marknadshögskolan arbetade jag som butikschef på ett smyckesföretag. På fritiden umgås jag gärna med familj och vänner, resor är något som står högst upp på min “to do- list” och såklart matlagning!

Hur kom det sig att du valde att plugga på Sälj & Marknadshögskolan?

För mig är det viktigt med kunskap och utveckling. Det är sådana saker som motiverar mig. Sista året som butikschef kände jag att jag var klar och jag ville helt enkelt gå vidare, hitta nya utmaningar och jobba med något helt annat. I mitt framtida yrke vill jag vara social samt använda min analytiska sida och det var något jag la enormt mycket värde på när jag funderade över framtiden. Googlesökningarna blev fler och bredare och detta ledde till att jag hamnade på Sälj & Marknadshögskolans hemsida.

Varför valde du utbildningen till Digital Marknadsförare?

Jag valde att söka utbildningen Digital Marknadsförare dels för att det lät intressant men också för att jag visste att detta var en växande och viktig bransch. Mycket runt omkring oss är digitaliserat och framtiden kommer såklart fortsätta i den riktningen. Jag kände att jag vill vara med på den resan samt få in mina tidigare kunskaper här. Självklart var vetskapen om att jobbmöjligheterna är stora ett stort plus i det hela också.  Hemsidans beskrivning av utbildningen fick mig att söka på en gång.

Varför valde du att gå just en Yh-utbildning & vilka fördelar ser du med det?

År 2014 tog jag examen genom en Yh-utbildning och därför vet jag att denna utbildningsform erbjuder kvalité i all undervisning och att utbildningarna riktar in sig mot en specifik bransch. Fördelarna är de olika kurserna som erbjuds, vilka både är praktiska och teoretiska. LIA (lärande i arbete) är en väldigt viktig kurs där man är ute och praktiserar vilket är roligt, intressant och väldigt lärorikt. Genom denna utbildningsform bygger man upp sitt kontaktnätverk vilket också är oerhört viktigt.

Vad har varit bäst med utbildningen hittills?

Jag har två delar i denna utbildning som jag hittills tyckt har varit det bästa! Den första delen är retorikkursen, där jag verkligen fick utvecklas som person. Denna kurs har gjort mig till en bättre talare och har verkligen pushat mig till det bättre. Jag har lärt mig enormt mycket som jag kommer ha nytta av och ta med mig i framtiden. Den andra delen är LIA 1. Under praktikens gång fick jag arbeta med olika områden och verktyg, vilket var lärorikt och roligt – samtidigt som det var ett väldigt högt tempo. I mitten av praktiken blev jag även erbjuden jobb.

Har du stött på några utmaningar under tiden?

Absolut! Allt ifrån högt tempo, deadlines, grupparbeten, presentationer och tentor. Vissa utmaningar är större än andra men med god planering och 100 % engagemang så klarade jag av det med. Det är när man klarat av alla utmaningar som man blir extra stolt över sig själv!

Vad har du för framtidsplaner efter utbildningen?

Är det kaxigt att säga marknadschef? När jag är nyexaminerad Digital Marknadsförare så vill jag börja jobba på ett relativt stort företag, helst på en stor marknadsavdelning. Målet är att klättra på den interna karriärstegen och bli marknadschef! Omöjligt?! Inte alls! 🙂

Intervju med Dinah Ibrahim, Studerande Digital marknadsföring | Sälj & Marknadshögskolan