×

 

Ledningsgrupper en viktig del av våra Yh-utbildningar!

Johan Danielsson är CCO på Bonnier Publications och sitter även med i ledningsgruppen för våra utbildningar; Internationell Säljare/Marknadsförare och Key Account Manager. Vi var nyfikna på att höra honom berätta om hur arbetet bakom våra utbildningar ser ut!

Berätta lite om dig själv och vad du jobbar med?

Jag heter Johan Danielsson och jag är 35 år gammal. Jag kommer från Dalarna, men har den större delen av mitt liv bott i Stockholm. När jag var 16 år flyttade jag till storstaden efter att ha blivit erbjuden jobb på Meter Film & Television. Jag har sedan dess stannat kvar i stan och trivs väldigt bra med stadslivet. I dag bor jag i Vasastan tillsammans med min fästmö Caroline och vår 6 månaders son Philip. Jag jobbar som CCO (Chief Commercial Officer) på Bonnier Publications sedan 7 år tillbaka.

För vilken utbildning är du med i ledningsgruppen och hur länge har du suttit med?

Jag medverkar i ledningsgruppen som avser utbildningarna ”internationell säljare/marknadsförare (ISM) och Key Account Manager (KAM)”. Nu i juni är det exakt ett år sedan jag började.

Varför ville du sitta med i ledningsgruppen?

Jag är väldigt glad att få medverka i ledningsgruppen. Dels för att kunna vara med och påverka och driva utveckling framåt men också för att jag får bidra med mina erfarenheter inom försäljning, marknadsföring & affärsutveckling.

Hur ser ledningsgruppens arbete ut?

Ledningsgruppen träffas varannan månad för att utbyta och förmedla information. Vi är ca 15-20 medlemmar från olika branscher med ledande befattning och blandade erfarenheter från näringslivet.

Vilka frågor diskuteras under möten och hur tas beslut?

Vi diskuterar bland annat vad de nyexaminerade behöver för kompetens för att klara av det allt mer utmanande näringslivet och hur vi kan påverka innehållet i utbildningarna. Frågorna blir belysta från olika perspektiv och eftersom vi har blandade erfarenheter tänker vi på olika sätt. Medlemmarna är väldigt intresserade och aktiva och tar sitt ansvar för att vi ska komma fram till bra beslut. Det slutliga beslutet röstas fram.

Vilka är de viktigaste fördelarna med att ha en ledningsgrupp?

Ledningsgruppen är ett viktigt organ för att ta fram och fatta beslut om olika frågor och för att en organisation ska utvecklas. Fördelarna är om ledningsgruppen besitter olika erfarenheter från näringslivet och speglar samhället i ålder, kön och bakgrund. Detta gör att diskussionerna blir bra och att medlemmarna gemensamt kan fatta övergripande beslut.

Hur ser arbetet ut när ni skapar utbildningar?

Ledningsgruppen bidrar med erfarenhet om vad näringslivet önskar för slags kompetens idag och i framtiden. Utifrån ledningsgruppens erfarenhet och gemensamma beslut är det sedan utbildningsledarna på Sälj & Marknadshögskolan som skapar utbildningarna.

Vilka trender ser man inom sälj och marknadsföring idag och vad tror du att vi kommer få se mer av?

Sälj och marknadsföring har historiskt sett varit ett väldigt starkt verktyg för kommunikation och för att skapa möjligheter för affärer och utveckling. Trenden i dag är digitalisering, vilket vi även kommer fortsätta att se mer av i framtiden. De kanaler som går snabbt, är effektiva och tillgängliga ligger i framkanten.

Varför är en utbildning inom just sälj och marknadsföring en bra framtidsinvestering?

En utbildning inom sälj och marknadsföring lockar många företag, oavsett bransch eller tjänst. Utbildningen är bred och en bra investering för många affärsmöjligheter i framtiden. Ett företag klarar sig inte utan en stark sälj och marknadsavdelning. Med rätt kompetens och driv finns det inga begränsningar.

Slutligen, vilka topp tre råd skulle du ge någon som är intresserad av en karriär inom sälj och marknadsföring?

För att bli framgångsrik inom sälj och marknadsföring handlar mycket om driv, nyfikenhet och ödmjukhet. Ingenting är omöjligt om du besitter dessa egenskaper. Ha tålamod när det kommer en utmaning som känns tuff. Vid en uppförsbacke finns alltid en nedförsbacke. Slutligen, ta vara på de chanser du får. För varje möjlighet blir du en erfarenhet rikare.

Intervju med Johan Danielsson | CCO Bonnier Publications