Tänk organiskt & konvertera mera

Att optimera & konvertera

Flashiga marknadsföringskampanjer i all ära – men i dagens fullproppade listningsresultat gäller det att synas. Här har vi samlat några knep att ta till för att listas högre hos sökmotorerna och därmed konvertera mera.

SEO-tipsen att checka av

Det råder hård konkurrens om att hamna högt upp i sökflödet och det gäller att ta till alla knep för att glänsa! Det organiska söket är ett bevis på relevans, men en plats i rampljuset kräver sitt jobb.

Det organiska söket baseras alltså på relevansen mellan söktermen och webbplatsen som visas. Sökmotorerna scannar alltså av hemsidor och tolkar text, video, ljud och hastighet för att skapa sig en uppfattning om vad sidan handlar om och utifrån specifika algoritmer bedöms din sida som mer eller mindre relevant. Att SEO-anpassa texter och optimera sidans innehåll är därför en viktig komponent att ha koll på och gör man det rätt – är det ju gratis marknadsföring i sin renaste form!

SEO-anpassa texter

Att SEO-anpassa sina texter på sidan innebär extrem skillnad för din site, med snabba resultat! Det finns många bra pluginverktyg man kan använda sig av som analyserar din text och ger förslag på förbättringar. Det finns även många bra artiklar man kan hitta på nätet som mer djupgående går in på hur man SEO-optimerar.

När man skriver text ska man alltså försöka hitta en balans och rytm i texten som inte känns forcerad. Att upprepa ett ord någon gång är oftast inget som straffas men att tänk på att du använder ett nyanserat språk och närliggande ord som är relevanta för artikeln. Att jobba rätt med rubriksättningen är en jätte viktig faktor - eftersom det ger sidan en naturlig hierarki och visar sökmotorerna hur de ska läsa av innehållet.

Några generella regler när man skriver sökmotor-vänliga texter:

  •  Håll din text unik och direktkopiera aldrig in text (kopierat innehåll straffas nämligen av sökmotorer).
  • Använd tydliga rubriker och underrubriker som beskriver vad text och stycke handlar om.
  • Undvik att proppa texten med samma sökord bara för att, detta kallas ”Keyword stuffing” och genomskådas av sökmotorerna.

Här hittar du några snabba tips på hur du kan optimera och förbättra din sida för att listas högre hos sökmotorer och förhoppningsvis konvertera mera. Vi har även sammanställt ett gäng gratisverktyg som kan användas för att bland annat kolla site speed och optimera bilder utan att förlora i kvalitet.

Speeda upp din site

En av de viktigaste faktorerna för en sidas konvertering är hastigheten. En sida som är långsam har markant lägre konvertering och många besökare tenderar att bli kortvariga. Laddningstiden på hemsidan är även väsentlig för hur sökmotorer som Google väljer att ranka den. Här gäller det att se över sitt innehåll, ta bort onödiga sidor och långsamt innehåll.

Gå igenom kod och länkar på hemsidan

Ligger det länkar som inte fungerar på din sida eller kodsträngar som blockerar varandra? Dålig kod eller sidor med felmeddelanden medför att Google kan uppfatta sidan som dålig och du därmed får sämre rankning i listresultatet. Det är därför viktigt att kontinuerligt ser över dina sidor och innehåll. Genom detta har du goda möjligheter att hålla sidan snabb och konverteringen uppe.

Optimera bilder och filmer

Bilder och filmer är ofta uppskattade inslag på hemsidor men det förutsätter att de laddas snabbt. Idag har användare och kunder extremt dåligt tålamod och riskerar att lämna sidan om det tar för lång tid. Man bör därför se över så bilderna man har inte är för stora och alltid använda sig av rätt filformat: JPG, PNG och GIF (GIF gör sig bra för kortare rörligt material).

Bilder utgör i genomsnitt runt 25% av din site och när man lägger upp nya bör du tänka på att spara ner bilden så den väger lite utan att tappa för mycket i kvalitet. Ett annat tips är att döpa bilden, istället för att ha något anonymt som t. ex.  IMG_119432.jpg till ett sökvänligt ord som matchar innehållet i bilden. Det ökar nämligen dina chanser att listas på bildsök som görs. Om t. ex. din bild innehåller en gul cykel är det alltså bättre att döpa bilden till gul-cykel istället för gul-hoj (det är större chans att folk söker på termen cykel istället för hoj) osv.

Grymma gratisverktyg som hjälper dig på vägen: