Om Internationell säljare/­marknadsförare

Den digitala frammarschen har gjort att vi idag har hela världen bara några få knapptryck bort. Både små och stora företag ges utökade möjligheter att skapa affärstillfällen internationellt. Resultatet blir att affärsverksamheter i allt större utsträckning satsar på marknadsföring och försäljning av varor och tjänster på den globala marknaden.

Utbildningen Internationell säljare/marknadsförare är en branschneutral eftergymnasial utbildning. Efter utbildningen kan du med andra ord tillämpa dina kunskaper inom många olika branscher och lika framgångsrikt inom Sverige som internationellt.

Försäljning & Marknadsföring

GRUNDNIVÅ

För dig som vill du satsa på en spännande karriär inom försäljning.

Karriär och möjligheter

De flesta företagen har börjat inse att det finns viktiga synergier i att kombinera försäljning och marknadsföring, då dessa två områden oftast arbetar med samma målgrupper mot samma mål. En karriär som internationell säljare/marknadsförare innebär att du bemästrar båda kunskapsområdena.

Bli en vass säljare och marknadsförare

Du kommer i din framtida yrkesroll bland annat arbeta med kvalificerade arbetsuppgifter inom försäljning och marknadsföring med internationellt fokus. Det kan t.ex. handla om att ansvara för planering och genomförande av marknadsförings- och försäljningsinsatser på en global marknad. Kanske vill du jobba med att utforska nya marknader, driva försäljningsprojekt framåt eller vara medskapare i lanseringsprocessen? Oavsett kommer de kunskaper du får att vara applicerbara inom vilken bransch som helst, både i Sverige och internationellt.

Vad blir du efter utbildningen?

Efter utbildning kan du bland annat jobba som:

  • B2B-säljare
  • Projektledare/-koordinator
  • Fältsäljare
  • 'Säljledare
  • Försäljningschef
  • Marknadsförare
  • Marknadschef-/ansvarig

Branschutsikter och lön

Efterfrågan på affärsinriktade och drivna säljare/marknadsförare med internationell kompetens är konstant. Förväntad lön efter utbildningen är svårt att ge ett exakt svar på då det till stor del beror på ansvarsområde och personlig drivkraft. Är du nyfiken och vill veta mer? Här hittar du enligt SCB  lönestatistik för olika yrkesroller inom just sälj och marknadsföring. Detta kan ses som en fingervisning för lönespannet i branschen.

Utbildningens genomförande

YH-utbildningen genomförs på heltid och omfattar både teoretiskt och praktiskt arbete, där exempelvis övningar och projektarbeten ingår. En tredjedel av utbildningstiden tillbringar du också på praktik ute i arbetslivet på så kallad LIA – ”Lärande i arbete”. Vi har valt att ha två långa sammanhängande LIA-perioder på den här utbildningen. Detta för att du ska hinna få ett starkt fäste på ditt LIA-företag under praktiken och samtidigt bli ännu attraktivare för en fortsatt anställning. Du väljer själv om du vill förlägga dina LIA-perioder i Sverige eller utomlands – eller varför inte både och? Kanske vill du också starta eget? Allt är möjligt!

Kursinformation

Studieort Göteborg

Studieform Klassrum

Nivå Grundnivå

Omfattning 2 år

Poäng 400

Studietakt Heltid

Studiestart HT 2023

Ansökningsstatus Stängd för ansökan

Mer om utbildningen

För att söka till utbildningen krävs att du har grundläggande behörighet för yrkeshögskolestudier.

Till utbildningen finns en ledningsgrupp med näringslivsrepresentanter från branschen. De ser till att utbildningen håller hög kvalitet och att utbildningens innehåll överensstämmer med de behov och krav som arbetslivet ställer.

 

I ledningsgruppen för Göteborg ingår:

  • Hogia Invoice Management AB
  • Go!Sales.
  • Adsup
  • EasyFairs Nordic AB
  • Säljarnas
  • Tranemo Advanced Workwear/Tranemo Textil 
  • Coegi
  • Segula Technologies
  • ACP Progress
  • Jerrie
  • Drottning Blankas Gymnasieskola Borås

I ledningsgruppen för Stockholm ingår:

  • Swesale
  • Made for sales
  • Gibon AB
  • Refunder AB
  • Svensk Handel
  • LinkedIn
  • Carlsberg Group
  • The Kindly Company
  • Praktiska gymnasiet

Kursöversikt GBG

GBG

400
Kurs
Poäng
Affärsengelska
15
Affärsjuridik
15
Digital marknadsföring
35
Examensarbete
30
Företagsekonomi
20
Försäljning och ledarskap
40
Försäljning och strategier
20
Internationell försäljning
35
LIA 1
55
LIA 2
95
Marknadsföring
25
Retorik
15
Summa 400

Vanliga frågor

Kontakt

Hittar du inte svaren på dina frågor bland våra vanliga frågor? Kontakta oss gärna!

Antagningsenheten svarar på dina frågor kring behörighet och ansökan/ansökningshandlingar. Utbildningsledaren svarar på dina funderingar rörande utbildningen.