För att söka till utbildningen krävs att du har grundläggande behörighet för yrkeshögskolestudier samt minst 2 års arbetslivserfarenhet inom försäljning motsvarande heltidstjänst.
Redo att ansöka?
Läs mer om hur det går till i vår ansökningsguide.
Du vet sannolikt redan att bra kundrelationer oftast leder till god business, men hur tar du dig från en duktig säljare till en storslagen KAM? Vässa din organisatoriska, strategiska och analytiska förmåga genom denna utbildning framtagen som kompetenshöjare vid sidan av jobbet.
AVANCERAD NIVÅ
För dig som söker upskilling och vill ta nästa kliv inom försäljning.
Som Key Account Manager (KAM) är det din uppgift att bygga goda, långsiktiga och lönsamma relationer till företagets nyckelkunder. Du bidrar till att hitta nya affärsmöjligheter, med både företagets och kundens bästa intressen i åtanke.
Efter avslutad utbildning kommer du kunna stå stark i en operativ roll där ditt främsta fokus är företagets viktigaste kunder. I din nya verktygslåda har du bland annat kunskaper inom förhandlingsteknik, affärsjuridik och projektledning. Genom god kännedom kring behovsanalys och omvärldsanalys kommer du också att kunna arbeta proaktivt och effektivt med att stärka företagets position på marknaden. Räkna med att bli en omåttligt efterfrågad, och extremt viktig, bolagsresurs. Oavsett om du vill avancera inom den egna organisationen, eller söka nya utmaningar.
Efter utbildning kan du bland annat jobba som:
Företag inom alla branscher efterfrågar personer med kompetens som kan lyfta företagets affärer till nästa nivå. Bra kundrelationer är en allt viktigare konkurrensfördel. Den som kan bemästra Key Account Management kommer därför att vara en eftertraktad resurs på arbetsmarknaden. Förväntad lön för en Key Account Manager kan du hitta hos Unionen.se.
Denna YH-utbildning vänder sig till dig som arbetat några år inom försäljning och vill bygga på dina kunskaper ytterligare för att kunna avancera i din yrkesroll.
Utbildningen ges på distans. Ett fåtal träffar har obligatorisk digital närvaro, på grund av examinerande muntliga redovisningar i vissa kurser. Utbildningen genomförs också på halvfart, vilket betyder att du läser ett års utbildning under två år. Detta upplägg främjar möjligheten till att studera vid sidan av jobbet. Något du med fördel gör, då du också direkt kan applicera nyvunna kunskaper i din vardag.
För att söka till utbildningen krävs att du har grundläggande behörighet för yrkeshögskolestudier samt minst 2 års arbetslivserfarenhet inom försäljning motsvarande heltidstjänst.
Till utbildningen finns en ledningsgrupp med näringslivsrepresentanter från branschen. De ser till att utbildningen håller hög kvalitet och att utbildningens innehåll överensstämmer med de behov och krav som arbetslivet ställer.
I ledningsgruppen för Göteborg ingår:
I ledningsgruppen för Stockholm ingår:
Läs mer om hur det går till i vår ansökningsguide.
Svaret är ja! Alla våra Yh-utbildningar är kostnadsfria, och dessutom studiemedelsberättigade hos CSN.
Klickar du här kommer du till samlingsvyn för alla våra kostnadsfria utbildningar.
Det är under kursen LIA (lärande i arbete) som du som studerande får en unik möjlighet att praktisera och implementera dina nya kunskaper som du tillgodogjort dig på skolan. Utifrån LIA-företagets behov och dina mål så formar ni tillsammans en handlingsplan för att uppnå kunskapsmålet med kursen.
Du ansöker själv om studiemedel direkt hos CSN. Kom ihåg att göra din ansökan i god tid eftersom besluten kan dröja.
Mer information om hur du ska gå tillväga hittar du här: CSN
Tips! Du behöver inte invänta ett antagningsbesked utan kan ansöka om studiemedel även innan du fått beskedet.
INTERVJUER
Suzanne om Key Account Manager.
INSTAGRAM
Möt bland annat studerande och branschen i vårt Instagramflöde.
Hittar du inte svaren på dina frågor bland våra vanliga frågor? Kontakta oss gärna!
Antagningsenheten svarar på dina frågor kring behörighet och ansökan/ansökningshandlingar. Utbildningsledaren svarar på dina funderingar rörande utbildningen.