Var vill du studera?

Om Digital marknadsförare

Värdesätter du genomtänkt kommunikation och är en fena på sociala medier? Som digital marknadsförare drivs du av att skapa smart och relevant innehåll som både engagerar och ger resultat. Vill du vara med och skapa morgondagens marknadsföringsstrategier? Då är utbildningen till Digital marknadsförare ett smart val!

Dagens marknadsföringsklimat är digitalt, men framförallt socialt! I och med den konstanta digitalisering som sker växer också allt fler plattformar fram i snabb takt, vilket i sin tur medför nya marknadsföringsmetoder att förhålla och anpassa sig till. Som Digital marknadsförare jobbar du därför i en snabbväxlad miljö där fokus ligger på att nå ut till en allt mer kräsen och medveten målgrupp. I utbildningen får du djupgående kunskaper i strategi, analys, utveckling och planering av digital marknadsföring. Du lär dig även hantera de analysverktyg som behövs för att kunna optimera och kartlägga digitala rörelsemönster.

Karriär och möjligheter

Idag är kampen om kunderna konstant och strategiskt riktad marknadsföring är därför uteslutande det bästa sättet för företagen att nå ut till rätt kundgrupp. Digital marknadsföring har skjutit i höjden och företag är i ständigt behov av optimering och förbättring av sina digitala kampanjer. Vikten av att förstå de olika plattformarnas möjligheter och fördelar är därför väsentlig. Konsten att analysera och förutspå sin målgrupp är idag avgörande för att kunna skapa lyckade digitala kampanjer.

Rollen som specialist inom digital marknadsföring

I din utbildning får du all sakkompetens som branschen efterfrågar och du erbjuds en bred kunskapsbas som öppnar upp för många olika roller. Som Digital marknadsförare finns många vägar att gå! Du kan jobba med många olika kunder och företag och inom yrkesrollen därför välja olika inriktning. Du kan bland annat jobba som specialist inom online marketing, som marknadskoordinator eller välja en mer analytisk roll med fokus mot strategi och optimering.

Vad blir du efter utbildningen?

Efter utbildning kan du bland annat jobba som:

  • Online marketing specialist
  • Digital analytiker
  • Digital specialist
  • Digital marknadsförare
  • Marknadskoordinator
  • Marketing specialist
  • Marketing assistent
  • Media planner
  • Market development director

Branschutsikter och lön

Sammanfattningsvis ser framtiden ljus ut inom digital marknadsföring och oavsett vilken bana du väljer är karriärmöjligheterna många. Ett exaktare löneläge är svårt att uppge då allt beror på din kompetens, erfarenhet och ansvarsområden. Här hittar du vad SCB uppger för lönespann för marknadsförare generellt i dagsläget, vilket kan vara en bra fingervisning om löneläget i branschen.

Utbildningens genomförande

Studierna är förlagda på heltid och under din utbildningstid kommer du även ha praktik ute på företag i branschen (LIA). För dig som studerande innebär LIA-perioderna en viktig del i utbildningen, då du får möjlighet att på riktigt testa på yrkesrollen och skapa viktiga kontakter inför framtiden.

Kursinformation

Studieort Göteborg

Studieform Klassrum

Poäng 400

Studietakt Heltid

Studiestart HT 2022

Ansökningsstatus Stängd för ansökan

Studieort Stockholm

Studieform Klassrum

Poäng 400

Studietakt Heltid

Studiestart HT 2022

Ansökningsstatus Stängd för ansökan

Mer om utbildningen

För att söka till utbildningen krävs att du har grundläggande behörighet för yrkeshögskolestudier.

Till utbildningen finns en ledningsgrupp med näringslivsrepresentanter från branschen. De ser till att utbildningen håller hög kvalitet och att utbildningens innehåll överensstämmer med de behov och krav som arbetslivet ställer.

 

I ledningsgruppen ingår:

  • Coegi
  • Hogia
  • Jollyroom
  • Precis Digital
  • Scream Mediabyrå
  • Software Skills
  • Webmind
  • Zocom

För att söka till utbildningen krävs att du har grundläggande behörighet för yrkeshögskolestudier.

Till utbildningen finns en ledningsgrupp med näringslivsrepresentanter från branschen. De ser till att utbildningen håller hög kvalitet och att utbildningens innehåll överensstämmer med de behov och krav som arbetslivet ställer.

 

I ledningsgruppen ingår:

 

  • Popup Padel
  • Dualia
  • Invise
  • Dustin
  • NTI Gymnasiet
  • Outfox
  • Gaddr
  • Adding Insight
  • Aquadental

Kursöversikt GBG

400
Kurs
Poäng
Agil marknadsföring
15
Digital marknadsföring och produktion
40
Ekonomi och affärsjuridik
25
Examensarbete - Digital strategi
30
Försäljning
20
LIA 1
50
LIA 2
80
Marknadsföring
20
Retorik och presentationsteknik
20
SEM och webbstatistik
20
SEO
20
Sociala medier och dialogarbete
20
Webbanalys och interaktionsdesign
40
Summa 400

Kursöversikt STHLM

400
Kurs
Poäng
Agil marknadsföring
15
Datadriven försäljning
20
Digital analys
25
Digitala kanaler och arbetssätt
20
Digital presentationsteknik
15
Ekonomi och juridik för digitala marknadsförare
20
Examensarbete - Digital strategi
40
LIA 1
60
LIA 2
70
Planering och produktion
25
Social media marketing
20
Webbkommunikation och SEM
30
Webbplatsanalys och interaktonsdesign
40
Summa 400

Vanliga frågor

Kontakt

Hittar du inte svaren på dina frågor bland våra vanliga frågor? Kontakta oss gärna!

 

Antagningsenheten svarar på dina frågor kring behörighet och ansökan/ansökningshandlingar.

Utbildningsledaren svarar på dina funderingar rörande utbildningen.