Snabbfakta

Studieort Göteborg
Studieform Klassrum
Nivå Grundnivå
Omfattning 2 år
Poäng 400
Studietakt Heltid
Studiestart HT24 Göteborg
Stängd för ansökan
Sista ansökningsdag 15 maj 2024


Om Digital marknadsförare

Som digital marknadsförare drivs du av att skapa smart och relevant innehåll som både engagerar och ger resultat.

Dagens marknadsföringsklimat är digitalt, men framför allt socialt. Nya plattformar tillkommer i snabb takt, vilket medför nya marknadsföringsmetoder att förhålla och anpassa sig till. Färska roller utvecklas och ny kompetens efterfrågas. Denna YH-utbildning erbjuder en bred kunskapsbas noga anpassad efter branschbehovet idag, vilket gör dig både eftertraktad och mångsidig på arbetsmarknaden.

Rollen som specialist inom digital marknadsföring

Som digital marknadsförare jobbar du i en snabbväxlad miljö där fokus ligger på att nå ut till en allt mer kräsen och medveten kund. I utbildningen får du djupgående kunskaper i strategi, analys, utveckling och planering av digital marknadsföring. Du lär dig även hantera de analysverktyg som behövs för att kunna optimera och kartlägga digitala rörelsemönster.

Karriär och möjligheter

Idag är kampen om kunderna konstant och strategiskt riktad marknadsföring är därför uteslutande det bästa sättet för företagen att nå ut till rätt kundgrupp. Digital marknadsföring har skjutit i höjden och företag är i ständigt behov av optimering och förbättring av sina digitala kampanjer. Konsten att analysera och förutspå sin målgrupp är idag avgörande för att kunna skapa lyckade digitala kampanjer. Efter utbildningen kan du bland annat jobba som:

  • Online marketing specialist
  • Digital analytiker
  • Digital specialist
  • Digital marknadsförare
  • Content planner
  • Marknadskoordinator
  • Marketing specialist
  • Marketing assistent
  • Media planner
  • Market development director

Branschutsikter och lön

Sammanfattningsvis ser framtiden ljus ut inom digital marknadsföring och oavsett vilken bana du väljer är karriärmöjligheterna många. Ett exakt löneläge är svårt att uppge då allt beror på din kompetens, erfarenhet och ansvarsområden. Här hittar du vad SCB uppger för lönespann för marknadsförare generellt i dagsläget, vilket kan vara en bra fingervisning om löneläget i branschen.

Studieort Göteborg
Studieform Klassrum
Nivå Grundnivå
Omfattning 2 år
Poäng 400
Studietakt Heltid
Studiestart HT24 Göteborg
Stängd för ansökan
Sista ansökningsdag 15 maj 2024


Studerande på smh står med mobil i handeln och ler mot kameran

INTERVJU

Möt en studerande som pluggar till Digital marknadsförare. Här får du ta del av tankarna om varför valet föll på den här utbildningen när önskan om att byta bransch blev för stark!

Läs intervjun

INSTAGRAM

I vårt Instagramflöde kan du möta både branschen och våra studerande. Här får du ta del av de senaste nyheterna och tips på hur du når din yrkesdröm inom marknadsföring och försäljning.

Följ oss på Instagram

Om utbildningen

Studierna är förlagda på heltid och under din utbildningstid kommer du även ha praktik ute på företag i branschen (LIA, lärande i arbete). För dig som studerande innebär LIA-perioderna en viktig del i utbildningen, då du får möjlighet att på riktigt testa på yrkesrollen och skapa viktiga kontakter inför framtiden.

För att söka till utbildningen krävs att du har grundläggande behörighet för yrkeshögskolestudier.

Till utbildningen finns en ledningsgrupp med näringslivsrepresentanter från branschen. De ser till att utbildningen håller hög kvalitet och att utbildningens innehåll överensstämmer med de behov och krav som arbetslivet ställer.

 

I ledningsgruppen för Göteborg ingår:

  • Folkspel
  • Essity
  • Jollyroom
  • Scream Mediabyrå
  • ICA Reklam
  • Webmind
  • Be Better Online
  • tion digital

Framtiden ser ljus ut inom digital marknadsföring och karriärvägarna är många.

Kursöversikt

400
Kurs
Poäng
Digital retorik och presentationsteknik
20
Kursen avser att den studerande ska tillskansa sig kunskaper, färdigheter och kompetenser för att bli en trygg och effektiv kommunikatör, för att kunna känna sig säkrare i sin yrkesroll.
Marknadsföring
20
Kursen avser att den studerande skall utveckla relevanta kunskaper, färdigheter och kompetenser för att förstå och hantera företagets verksamhet utifrån ett företags nuläge på marknaden. Kursens mål är att den studerande skall självständigt eller i ett team kunna arbeta praktiskt med marknadsaktiviteter oavsett kanal.
Projektledning inom marknadsföring
20
Kursen avser att den studerande ska lära sig hur man arbetar i projektledning inom digital marknadsföring och i synnerhet i agila projekt. Den studerande tränar genom kursen upp färdigheter i att delta i projektledning och genomföra de aktiviteter som förekommer där.
Datadriven försäljning
20
Kursen behandlar strategier, taktiker, modeller och praktiska verktyg för planering och genomförande av digitala säljprocesser, både B2C och B2B. Den studerande erhåller även kunskap om marketing automation, customer journey och faktorer som driver digital försäljning.
Digital marknadsföring och produktion
30
Denna kurs lär de studerande hur olika typer av digitala medier och kanaler fungerar samt vad som skiljer dem åt. Målet med kursen är att den studerande ska kunna planera digital kommunikation och marknadsföring samt att skapa digitalt innehåll i olika format.
SEO
20
Denna kurs lär den studerande hur arbete med kommunikation genom webbplatser fungerar samt hur synlighet genom sökmotorer skapas (SEO). Målet med kursen är att de studerande ska kunna publicera och anpassa material för webbplatser samt även anpassning av material utifrån SEO.
Sociala medier och influencer marketing
30
Denna kurs ger den studerande kunskaper om och färdigheter i att hantera sociala medier och digitala dialoger. Målet för kursen är att den studerande ska kunna publicera i sociala medier, utvärdera kommunikationen samt att planera för och genomföra köp av kampanjer i sociala kanaler.
Webbplatser och UX
35
Syftet med kursen är att de studerande ska lära sig att skapa en enklare webbplats på egen hand. Den studerande ska genom detta även få en god beställarkompetens för ny- eller vidareutveckling av webbplatser. Målet med kursen är att de studerande ska få kunskaper om olika kodningstekniker och begrepp inom webbplatsanalys.
SEM
20
Kursen omfattar annonsering genom sökmotorer och utvärdering av statistik för webbplatser och marknadsföring genom sökmotorer. Kursens mål är att den studerande lär sig om sökmedium i kommunikation och marknadsföring. Genom kursen får den studerande teoretisk förståelse och praktiska färdigheter i att planera, genomföra och utvärdera olika insatser.
Juridik för digitala marknadsförare
15
Syftet med kursen är att den studerande skall få grundläggande och yrkesinriktade kunskaper, färdigheter och kompetenser i juridik knutet till marknadsföring för att kunna utföra sina arbetsuppgifter som digital marknadsförare och undvika juridiska fallgropar och tvister.
LIA 1
50
Syftet med LIA-kursen är att den studerande skall genom praktiskt marknadsföringsarbete utveckla sina kunskaper, kompetenser och färdigheter i yrkesrollen som Digital marknadsförare.
Examensarbete - digital strategi
35
Kursen ger den studerande insikt i och praktisk erfarenhet av att ta fram en strategi för digital kommunikation och marknadsföring. Kursen ger både en teoretisk bas samt praktisk färdighetsträning i att ta fram en strategi. Målet med kursen är att knyta samman kunskaper och färdigheter från flera andra kurser och att genom det ge den studerande en överblick och förståelse för hur olika delar av yrket hänger samman.
Ekonomi för digitala marknadsförare
15
Syftet med kursen är att den studerande skall få grundläggande och yrkesinriktade kunskaper, färdigheter och kompetenser i affärsekonomi för att kunna utföra sina arbetsuppgifter som digital marknadsförare. Målet med kursen är att den studerande ska ha kunskaper och färdigheter inom ekonomi som rör yrkesrollen för att förstå kopplingen mellan marknadsföring och ekonomi.
LIA 2
70
Syftet med LIA-kursen är att den studerande skall genom praktiskt marknadsföringsarbete utveckla sina kunskaper, kompetenser och färdigheter i yrkesrollen som digital marknadsförare. Målet med LIA-kursen är att den studerande skall omsätta utbildningen i praktiskt yrkesutövande, samt kunna utvärdera sitt arbete och kommunicera slutsatser.
Summa 400

Vanliga frågor

Kontakt

Har du inte fått svar på dina frågor? Kontakta oss gärna, vi finns här för dig!
Antagningsenheten svarar på dina frågor kring behörighet och ansökan/ansökningshandlingar. Antagningsenhetens öppettider är:
mån och fre: kl. 09.00 – 12.00 samt tis-tors: kl. 09.00 – 15.00

Utbildningsledaren svarar på dina funderingar rörande utbildningen.

En kvinna läser Ansökningsguiden på sin telefon

ANSÖKNINGSGUIDE

I vår ansökningsguide har vi samlat allt som du behöver veta för att söka till våra utbildningar. Vi tar dig genom hela resan – från ansökan till en plats i klassrummet. Vad väntar du på? Läs mer här!

Se vår ansökningsguide
kille sitter framför datorn och läser smh nyheter

SENASTE NYTT

I vår nyhetsportal kan du läsa om nya spännande karriärmöjligheter och vilken kompetens som efterfrågas i branschen. Håll dig uppdaterad – If you snooze, you loose!

Se våra nyheter