Snacka smart & skapa wow-känsla!
Att lägga ner lite tid på en grym hisspitch kan vara ett smart drag – även om vi just nu minglar på håll. Tanken med en hisspitch är förmågan att kunna sälja sig själv eller sin idé på bara 30 sekunder. Detta innebär i praktiken en komprimerad dragning – om varför din idé är lysande och värd att investera i. Självfallet går hissminuter att omvandla till zoomsekunder och konstformen går givetvis att applicera även i digitalt format. Det är aldrig fel att våga ta chanser och stå beredd när tillfälle ges.
Vem vet – nästa skypemöte kanske innebär en minut över med just rätt person!
Tipsen för att lyckas med din hisspitch:
Riktat innehåll
Gör alltid research om personen som du vill pitcha. Här gäller det att anpassa tonalitet för att charma och spela på rätt strängar redan från start.
Vem är du?
Inled starkt och fundera över vad som utmärker just dig. Är det din titel eller dina ambitioner? Väck intresse och bli ihågkommen – snabbt!
Vilket problem löser du?
Beskriv problematiken som du löser – tydligt och förenklat. Tänk på att bara för att allt är glasklart för dig, innebär detta ny mark för personen som hör idén för fösta gången.
Vad gör dig unik?
Vad utmärker ditt koncept – visa på hur just din idé skiljer sig från andra. Att tänka på är att undvika att klanka ner på andra konkurrenter och snarare vara tydlig med dina USP:ar.
Tydlig CTA
Vilken blir den naturliga call to action? Vad blir nästa move och hur tar ni det vidare? Öppna upp för ett fortsatt samtal – ett smart drag är att fråga om man får lägga till personen på LinkedIn för en naturlig väg till återkoppling.
Lycka till!