×
 

Sälj & Marknadshögskolan i Sverige AB är en del av Academedia. På den här sidan kommer vi att beskriva Sälj & Marknadshögskolan i Sverige ABs personuppgiftspolicy och cookiepolicy. Din personliga integritet är av högsta vikt för oss och i enlighet med användarvillkor och gällande lagstiftning säkerställer vi ett högt dataskydd.

Personuppgiftspolicy

Senast uppdaterad 2025-03-07

Sälj & Marknadshögskolan i Sverige AB ägs av AcadeMedia (Academedia Group, org.nr. 556806-1369). Den här personuppgiftspolicyn redogör för hur Sälj & Marknadshögskolan i Sverige AB behandlar dina personuppgifter när du till exempel besöker vår hemsida, är studerande hos oss eller lämnar en intresseanmälan.

Personuppgiftsansvarig

Personuppgiftsansvarig är Sälj & Marknadshögskolan i Sverige AB, org.nr. 556518-9361, med huvudkontor på Mölndalsvägen 81, 412 63 Göteborg. Vår personuppgiftsansvarig är verksamhetschef Emma Olau (emma.olau@smhsverige.se). Du kan när som helst höra av dig till oss för att få information om vilka personuppgifter vi behandlar om dig (registerutdrag) samt för att begära rättelse.

Dina rättigheter

Enligt dataskyddsförordningen har du som registrerad hos oss, exempelvis studerande, rättigheter rörande de behandlingar vi gör av dina personuppgifter. Dessa rättigheter är:

  • Rätt till tillgång: Du har rätt att få veta vilka uppgifter vi behandlar om dig och du kan få ut dessa genom att begära ett registerutdrag.
  • Rätt till rättelse: Du kan begära att vi justerar dina uppgifter om de är felaktiga.
  • Rätt till radering: Du kan begära att vi raderar dina personuppgifter. Då behandlar vi begäran och raderar uppgifter där det är möjligt. Dock kan det vara begränsat, exempelvis för att det finns krav i lag på bevarande av vissa uppgifter.
  • Rätt till begränsning: Du kan begära att vi begränsar vår behandling av dina personuppgifter.
  • Rätt att invända: Du har rätt att invända mot att vi behandlar dina personuppgifter.
  • Rätt till dataportabilitet: Du har under vissa förutsättningar rätt att flytta dina personuppgifter.

Kontakta din enhet eller dataskydd@academedia.se för att utöva dina rättigheter.

Om du anser att vi inte följer dataskyddsförordningen har du även rätt att lämna klagomål till tillståndsmyndigheten IMY (www.imy.se). Vill du veta mer om dina rättigheter finns information hos IMY (De registrerades rättigheter | IMY).

Återkalla samtycke

Du har rätt att när som helst ta tillbaka ditt samtycke. Observera att återkallande av samtycke inte påverkar publiceringar som gjorts innan återkallningen.

  • Klicka på avregistreringslänken som finns i alla e-postutskick för att återkalla samtycke för intresseanmälan.
  • Kontakta Learnpoint AB för att begära radering av konto i YH-antagning.
  • Kontakta marknad@smhsverige.se för att återkalla samtycke för publicering på sociala medier.
  • Kontakta Emma Olau (emma.olau@smhsverige.se), verksamhetschef på Sälj & Marknadshögskolan i Sverige AB.

Överföring av uppgifter till tredje land

I vår utbildningsverksamhet använder vi tekniska tjänster från olika leverantörer som hanterar personuppgifter på uppdrag av den personuppgiftsansvarige, i enlighet med fastställda ändamål. Exempel på sådana leverantörer inkluderar AcadeMedia Support AB, Learnpoint AB, Microsoft Ireland Operations Limited, Omniway AB, Google LLC, Scrive och Upsales. Dessa aktörer erbjuder digitala lärplattformar, utbildningsmaterial och administrativa system, vilket kan innebära att dina personuppgifter behandlas av dem.

Som regel behandlas dina personuppgifter inom EU/EES. I vissa situationer kan dock uppgifter komma att exponeras eller överföras till länder utanför detta område, så kallade tredjeländer. I sådana fall tillämpas skyddsåtgärder, såsom standardavtalsklausuler eller beslut om adekvat skyddsnivå. För tjänster som innebär överföring eller exponering av uppgifter till USA krävs ett adekvansbeslut enligt artikel 45 i GDPR. Information om eventuell överföring samt dess rättsliga grund framgår under respektive behandling nedan.

Då olika tjänster används av olika skolar, kan du alltid kontakta din skola för mer information om vilka länder där personuppgifter kan komma att överföras eller exponeras. Du är varmt välkommen att kontakta dataskydd@academedia.se för ytterligare frågor om tredjelandsöverföring.

Automatiserat beslutsfattande och profilering

Det förekommer inte automatiserat beslutsfattande eller profilering inom vår utbildningsverksamhet.

Innan du blir studerande hos oss

När du skickar in en intresseanmälan till en av våra utbildningar behandlar vi dina personuppgifter. Genom att ge ditt samtycke godkänner du att vi använder dina uppgifter för följande ändamål:

  • Skicka riktad marknadsföring, nyheter, meddelanden och påminnelser utifrån din intresseanmälan. Utskicken anpassas efter de utbildningar och/eller utbildningsområden du visat intresse för.
  • Hantera personuppgifter specifikt kopplade till din intresseanmälan.

Vidare innebär din intresseanmälan att den information du lämnar kan kombineras med uppgifter från YH-antagning om du påbörjar eller skickar in en ansökan. Dina uppgifter jämförs då med ansökningsdata (e-post, status och vald utbildning) för att anpassa kommunikationen och göra utskicken mer relevanta utifrån var du befinner dig i ansökningsprocessen.

Profileringen innebär att dina uppgifter analyseras och kategoriseras automatiskt för att identifiera dina intressen och möjliggöra riktad kommunikation baserat på dina val och framsteg i ansökningsprocessen. Denna process sker helt automatiserat, utan mänsklig inblandning, och syftar till att ge dig så relevant information som möjligt. Behandlingen resulterar dock inte i automatiserat beslutsfattande som medför rättsliga konsekvenser eller på annat sätt påverkar dig i betydande grad.

Personuppgifter som behandlas

  • Namn
  • E-post
  • Spårningspixlar

Våra e-postutskick innehåller spårningspixlar, en vanlig teknik som gör det möjligt att se om utskicken öppnas samt om och vilka länkar som klickas på. Denna information används för statistiska analyser med syftet att förbättra och anpassa innehållet så att det blir mer relevant och engagerande. Spårningspixlarna samlar endast in generell statistik och kopplas inte till en identifierbar individ, vilket innebär att de inte används för profilering. Genom att skicka in en intresseanmälan godkänner du att spårningspixlar används i våra e-postutskick.

Mottagare av personuppgifter
Sälj & Marknadshögskolan i Sverige AB:s marknadsavdelning samt AcadeMedias marknadsavdelning kan, med ditt samtycke, dela din e-postadress med Metas och Googles plattformar för att möjliggöra relevant och anpassad marknadsföring. Syftet är att skapa anpassade målgrupper och rikta marknadsföring till personer med liknande intressen.

Denna dataöverföring kan innebära lagring utanför EU/EES och sker i enlighet med gällande dataskyddslagar, med stöd av godkända säkerhetsmekanismer såsom standardavtalsklausuler (SCCs).

Processen innebär en automatiserad behandling av personuppgifter för att identifiera och förutsäga preferenser, vilket klassas som en form av profilering. Den rättsliga grunden för behandlingen är samtycke, då uppgifterna enbart används i marknadsföringssyfte och inte delas med andra tredje parter. Du har rätt att när som helst återkalla ditt samtycke. Genom att godkänna vår personuppgiftspolicy samtycker du till att din e-postadress används för detta ändamål.

Rättslig grund
Du kan när som helst återkalla ditt samtycke genom att klicka på ”Avprenumerera” i våra nyhetsutskick. Det är även möjligt att kontakta Sälj & Marknadshögskolan i Sverige AB direkt – kontaktuppgifter finns under ”Kontakt” i huvudmenyn på vår hemsida.

Bevaringstid
Personuppgifter lagras i enlighet med ditt samtycke och raderas om du återkallar det genom att klicka på avregistreringslänken i våra e-postutskick.

Om du gör en intresseanmälan via Facebook, Instagram eller Google hämtas informationen från respektive plattform och behandlas i vårt intresseanmälningssystem. Uppgifter som samlas in via Metas plattformar lagras av Meta i 90 dagar, medan Google behåller uppgifter insamlade via sina plattformar i 30 dagar.

För deltagare i vår verksamhet/utbildning på yrkeshögskola

För att ansöka till en utbildning hos oss behöver du skapa ett konto på YH-antagning. Dina personuppgifter behandlas för att administrera din ansökan, fatta beslut om antagning och kommunicera med dig kring den utbildning du har ansökt till eller påbörjat en ansökan för. Om du blir antagen används dina uppgifter även för att skicka studierelaterad information.

Personuppgifter som behandlas vid ansökan

  • Namn
  • Personnummer
  • Adress
  • E-post
  • Telefonnummer
  • Ansökningshandlingar (betygsdokument, tjänstgöringsintyg och/eller övrig information som krävs i enlighet med ansökan)
  • Vald(a) utbildning(ar)
  • Skola
  • Resultat i eventuell urvalsprocess samt information om du blivit antagen eller inte.

Om du har skyddad identitet och vill ansöka behöver du kontakta Anna-Karin Forssén, chef för Antagningsenheten på AcadeMedia, via e-post på anna-karin.forssen@academedia.se. Använd den e-postadress du planerar att använda i din ansökan när du kontaktar henne.

Mottagare av personuppgifter
De personuppgifter du anger på YH-antagning behandlas av Learnpoint AB, som tillhandahåller systemet, och delas med Sälj & Marknadshögskolan i Sverige AB. Om du vill begära att ditt konto raderas kan du kontakta Learnpoint AB, men utan ett konto kan du vare sig ändra eller skicka in din ansökan.

Rättslig grund
Behandlingen av personuppgifter grundas på allmänt intresse och syftar till att tillhandahålla utbildning i enlighet med förordningen (2009:130) om yrkeshögskolan samt de föreskrifter som utfärdats av Myndigheten för yrkeshögskolan.

Bevarande tid
Personuppgifter som lämnas vid en ansökan lagras i tre (3) år efter att ansökningsperioden för utbildningen har avslutats, oavsett om du blir antagen eller inte. Detta görs för att bevara dokumentation kring antagningsprocessen och möjliggöra insyn i hur ärenden hanteras, exempelvis vid tillsyn av Myndigheten för yrkeshögskolan eller vid en eventuell överklagan av ett antagnings beslut.

Sälj & Marknadshögskolan i Sverige AB använder olika digitala system, plattformar och tjänster för att hantera utbildningar och studieadministration både under och efter din studietid. För detta skapas ett studerandekonto (AD-konto), vilket används för att hantera behörigheter och synkronisering med andra lärplattformar.

Personuppgifter som behandlas under utbildningen

  • Ditt namn
  • Personnummer
  • Adress
  • E-post
  • Telefonnummer
  • Skola
  • Klass
  • Utbildningsomgång
  • Studieuppehåll
  • Avbrott
  • Avbrottsorsak
  • Individuell studieplan
  • Kurser
  • Start- och slutdatum
  • Underlag för betyg
  • Betyg
  • LIA-plats
  • Utbildnings- eller examensbevis samt uppgifter i fritext

Om du lånar en dator från skolan under din studietid behandlas uppgifter såsom datornamn och IP-adress. Detta görs för att upprätthålla ett register över utlånade datorer (VAM) samt för att säkerställa enhetens skydd mot skadlig kod och intrång genom antivirusprogrammet Windows Defender.

Uppgifterna tillhandahålls av dig i samband med din ansökan, under din studietid eller registreras av oss under utbildningens gång.

Mottagare av personuppgifter
Dina personuppgifter kan behandlas av undervisande personal, konsulter och leverantörer som stödjer oss i att administrera och genomföra utbildningen. Vi samarbetar även med flera personuppgiftsbiträden som hanterar information för oss:

Dina personuppgifter kan behandlas av undervisande personal, konsulter och leverantörer som bistår med administration och genomförande av utbildningen. Vi samarbetar även med flera personuppgiftsbiträden som hanterar information för oss. Dessa är:

  • AcadeMedia Support AB
  • Omniway AB
  • Learnpoint AB
  • Microsoft Ireland som tillhandahåller administrativa system, inklusive SharePoint och Teams.
  • Scrive – används av vissa av våra verksamheter för digital signering av avtal. När detta sker delas dina personuppgifter med Scrive för att möjliggöra signeringsprocessen.
  • För att Sälj & Marknadshögskolan i Sverige AB ska kunna följa upp sin ekonomi kan dina personuppgifter även behandlas av skolledningen, business controllers och revisorer.

Ytterligare tjänster som används kan variera beroende på utbildning. Kontakta din oss för mer information.

Rättslig grund
Behandling av dina personuppgifter för att tillhandahålla utbildning, administrera studier och betyg samt utfärda utbildnings- eller examensbevis vid utbildningens slut grundar sig på allmänt intresse enligt artikel 6.1 e i GDPR. Detta innebär att behandlingen är nödvändig för att genomföra utbildningen enligt utbildningsplanen och utfärda examensbevis i enlighet med 2 kap. 7–15 §§ i förordningen (2009:130) om yrkeshögskolan.

Behandling av personuppgifter för ekonomiska ändamål, såsom bokföring och redovisning, sker med stöd av rättslig förpliktelse enligt artikel 6.1 c i GDPR. Det innebär att vi är skyldiga enligt lag att hantera dessa uppgifter. Den relevanta lagstiftningen är 7 kap. 1 § i Bokföringslagen (1999:1078), som ställer krav på hantering och bevarande av ekonomisk information.

Behörighetshantering, inklusive åtkomststyrning och uppgiftsminimering, sker också med stöd av rättslig förpliktelse enligt artikel 6.1 c i GDPR. Detta följer av säkerhets- och dataskyddskraven i artikel 32 i GDPR, som föreskriver att lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder ska vidtas för att säkerställa en säker hantering av personuppgifter.

Bevaringstid
Personuppgifter raderas när de inte längre behövs, dock senast efter fem (5) år. Under din studietid bevaras studiedokumentation för att möjliggöra utfärdande av examens- eller utbildningsbevis. Enligt Myndigheten för yrkeshögskolans krav lagras dessa handlingar så länge utbildningen är en del av yrkeshögskolan och i upp till två (2) år efter att utbildningen inte längre omfattas av yrkeshögskolan. Det innebär att dokumentationen sparas så länge utbildningen bedrivs som en YH-utbildning hos oss, varefter den raderas.

Övriga personuppgifter hanteras enligt gällande lagstiftning och gallras när de bedöms vara inaktuella, i enlighet med AcadeMedias arkiveringsrutiner (Arkiveringsplan – AcadeMedia medarbetarwebb).

Om du vill spara material från lärplattformen efter att utbildningen avslutats rekommenderas att du överför det till ett privat konto eller en egen lagringsplats innan studietiden tar slut. Efter avslutad utbildning inaktiveras ditt användarkonto, vilket innebär att du inte längre kan logga in i lärplattformen. Personuppgifter kopplade till Omniway raderas två (2) år efter att studierna avslutats.

Under din utbildning behandlar Sälj & Marknadshögskolan i Sverige AB dina personuppgifter i samband med betygsättning.

Personuppgifter som behandlas vid betygsättning

  • Personnummer
  • Namn
  • Betyg

Mottagare av personuppgifter
Undervisande personal, konsulter samt Omniway AB, som tillhandahåller betygshanteringstjänsten, behandlar dina uppgifter. All behandling sker inom EU/EES.

Rättslig grund
Betygsättning sker som en del av myndighetsutövning i enlighet med 2 kap. 10–11 §§ i förordningen (2009:130) om yrkeshögskolan.

Bevarande tid
Betyg lagras i två (2) år efter att beslutet om att utbildningen får ingå i yrkeshögskolan har upphört.

Beroende på utbildningsform kan det finnas rättsliga krav på att dokumentera deltagarnas närvaro. Vid utbildning på plats registreras närvaro av säkerhetsskäl, exempelvis för att följa brandrutiner och säkerställa deltagande. För digitala distansutbildningar syns närvaro i Microsoft Teams.

Personuppgifter som behandlas vid registrering av närvaro och frånvaro

  • Närvaro
  • Frånvaro
  • Namn
  • Kurs/Utbildning

Mottagare av personuppgifter
Dina personuppgifter kan delas med din hemkommun och, vid behov, med relevanta myndigheter i enlighet med lagstadgade krav. Dessutom kan uppgifterna hanteras av undervisande personal, konsulter och leverantörer som bistår oss med administration och genomförande av utbildningen. Vi samarbetar även med flera personuppgiftsbiträden som behandlar information på vårt uppdrag. Dessa är:

  • AcadeMedia Support AB
  • Omniway AB
  • Learnpoint AB
  • Microsoft Ireland som tillhandahåller administrativa system, inklusive SharePoint och Teams.

Rättslig grund
Behandling av personuppgifter för närvaro- och frånvarohantering baseras på rättslig förpliktelse enligt artikel 6.1 c i GDPR när det krävs enligt lag, såsom Skollagen (2010:800), Förordningen (2009:130) om yrkeshögskolan och Studiestödslagen (1999:1395). När hanteringen sker som en del av en utbildningsuppgift av allmänt intresse, stödjer sig behandlingen på artikel 6.1 e i GDPR.

Bevaringstid
Personuppgifterna lagras i upp till två år efter att utbildningen avslutats, i enlighet med gällande arkiveringsplan (Arkiveringsplan – AcadeMedia medarbetarwebb).

Efter avslutad utbildning genomförs en kursutvärdering i enlighet med lagkrav för att samla in feedback om din upplevelse av utbildningen.

Personuppgifter som behandlas vid kursutvärdering

  • Namn
  • Utbildning

Mottagare av personuppgifter
Myndigheten för Yrkeshögskolan som tillhandahåller formulären, samt den personal som ansvarar för utvärderingen, hanterar uppgifterna.

Rättslig grund
Rättslig förpliktelse, 4 kap. 10 § förordning (2009:130) om yrkeshögskolan.

Bevarande tid
I enlighet med den gällande arkiveringsplan Arkiveringsplan – AcadeMedia medarbetarwebb lagras underlaget i två (2) år efter att beslutet om att utbildningen ingår i yrkeshögskolan har upphört.

Du kan ha rätt till särskilt pedagogiskt stöd eller anpassningar under din utbildning hos oss.

Personuppgifter som behandlas vid pedagogiskt stöd och extra anpassningar

  • Namn
  • Utbildning
  • Uppgifter om ditt behov samt dokumentation som styrker detta och används som underlag för beslut.
  • Känsliga personuppgifter om hälsa kan förekomma, såsom diagnoser eller liknande information.

Mottagare av personuppgifter
Undervisande personal, konsulter samt leverantören av system för hantering av underlaget. I detta fall gäller det Omniway AB, som tillhandahåller vår lärplattform, samt Microsoft Ireland, som levererar de administrativa systemen SharePoint och Teams där informationen lagras och hanteras.

Rättslig grund
Behandling av personuppgifter grundar sig på rättslig förpliktelse, då utbildningsanordnaren är skyldig att säkerställa att studerande i behov av särskilt pedagogiskt stöd får det, enligt 2 kap. 3 § i förordningen (2009:130) om yrkeshögskolan.

Bevarande tid
Enligt gällande arkiveringsplan Arkiveringsplan – AcadeMedia medarbetarwebb sparas dokumentation om extra anpassningar i två (2) år efter avslutad utbildning.

Våra yrkeshögskoleutbildningar inkluderar momentet lärande i arbete (LIA).

Personuppgifter som behandlas i samband med LIA-praktik

  • Namn
  • Utbildning
  • Samarbetsavtal för LIA-perioden
  • Avtal med APL-platser där dina personuppgifter kan förekomma.
  • Bedömning av din prestation under LIA.

Mottagare av personuppgifter
Personuppgifter kan delas med LIA/APL-platsen, undervisande personal eller konsulter samt systemleverantörer där uppgifterna hanteras. Dessa system inkluderar Microsoft Ireland, som tillhandahåller de administrativa plattformarna SharePoint och Teams för lagring och hantering av information, samt Omniway AB. Vissa verksamheter använder även det digitala verktyget Scrive för signering av avtal. Vid signering delas personuppgifter med Scrive för att möjliggöra signeringsprocessen.

Rättslig grund
Behandlingen grundar sig på rättslig förpliktelse, då utbildningsanordnaren är skyldig att säkerställa att LIA-platser tillhandahålls enligt 2 kap. 3 § i förordningen (2009:130) om yrkeshögskolan.

Bevarande tid
Bedömningsunderlag och samarbetsavtal för LIA sparas i två (2) år efter att utbildningen inte längre ingår i yrkeshögskolan. Kontrakt med APL-platser gallras två (2) år efter utbildningens avslut.

För att planera, följa upp, analysera, dokumentera och vidareutveckla våra utbildningar kan personuppgifter behandlas.

Personuppgifter som behandlas vid systematiskt kvalitetsarbete

  • Betyg
  • Enkätsvar
  • Kursutvärderingar,
  • Examens- eller utbildningsbevis,
  • Hantering av klagomålsärenden och uppföljning av sysselsättning efter avslutad utbildning.

Mottagare av personuppgifter
Personuppgifter samlas in direkt från den studerande och kan hanteras av olika funktioner inom organisationen, såsom utbildningsledare, verksamhetschef, kvalitetsansvariga, utbildare samt bolags- och koncernledning. Uppgifterna kan även behandlas av Microsoft Ireland, som tillhandahåller de administrativa systemen SharePoint och Teams, där informationen lagras och hanteras.

Rättslig grund
Behandlingen baseras på rättslig förpliktelse för att bedriva systematiskt kvalitetsarbete enligt 4 kap. 2 § i förordningen (2009:130) om yrkeshögskolan.

Bevarande tid
Lagring av uppgifterna sker enligt AcadeMedias arkiveringsrutiner, Arkiveringsplan – AcadeMedia medarbetarwebb, och beror på typen av underlag.

För att kunna rekvirera statsbidrag till verksamheten och rapportera till Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH) upprättas studiedokumentation.

Personuppgifter som behandlas vid studiedokumentation och rekvirering

  • Namn
  • Utbildning
  • Om du är aktiv på utbildning eller inte

Mottagare av personuppgifter
Studiedokumentation, inklusive administration av studier och betygsregistrering, hanteras via Omniway AB. För rekvirering av statsbidrag och rapportering till Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH) används deras system Mina sidor (MYH). Omniway sköter den interna skoladministrationen, medan MYH-systemet används för extern rapportering.

Rättslig grund
Behandlingen grundar sig på allmänt intresse, då utbildningsanordnaren ansvarar för att bedriva yrkeshögskoleutbildningar och ansöka om finansiering genom statsbidrag enligt 5 kap. 1 § i förordningen (2009:130) om yrkeshögskolan.

Bevarande tid
MYH ansvarar för sin del av personuppgiftsbehandlingen, medan AcadeMedia lagrar uppgifterna i enlighet med arkiveringsplanen Arkiveringsplan – AcadeMedia medarbetarwebb där lagringstiden varierar beroende på typen av underlag.

Om du studerar hos oss och tar emot studiemedel från CSN överlämnas dina personuppgifter i enlighet med lagstadgade krav för läroanstalter.

Personuppgifter som behandlas vid mottagande av studiemedel från CSN

  • Namn
  • Personnummer
  • Utbildning
  • Om du är aktiv på utbildningen

Mottagare av personuppgifter
Personuppgifter delas med CSN samt Omniway AB, som tillhandahåller det system där uppgifterna hanteras och hämtas.

Rättslig grund
Behandlingen sker utifrån rättslig förpliktelse, då läroanstalter har uppgiftsskyldighet enligt 6 kap. 9 § i studiestödsförordningen (2000:655).

Bevarande tid
CSN är personuppgiftsansvarig och lagrar de uppgifter som lämnas enligt sina arkiveringsrutiner. Uppgifter överförs till CSN via deras digitala system i enlighet med gällande regelverk och krav.

Innan överföring till CSN lagras underlagen i enlighet med AcadeMedias arkiveringsplan Arkiveringsplan – AcadeMedia medarbetarwebb, där lagringstiden varierar beroende på underlagets typ.

Sälj & Marknadshögskolan i Sverige AB använder CRM-systemet Upsales för att hantera företagskontakter och alumninätverk. Behandling av personuppgifter sker endast efter att samtycke har lämnats.

Personuppgifter som behandlas vid hantering av företagskontakter och alumi-nätverk

  • Namn
  • Eventuellt företag
  • Eventuell utbildning
  • Epost

Mottagare av personuppgifter
Personuppgifter hanteras av anställda inom Sälj & Marknadshögskolan i Sverige AB samt av leverantören Upsales. Som standard behandlas uppgifterna inom EU/EES. Vid eventuell överföring till tredjeländer utanför EU/EES sker detta i enlighet med GDPR:s krav och med stöd av standardavtalsklausuler (SCCs) för att säkerställa en adekvat skyddsnivå.

Rättslig grund
Behandlingen baseras på samtycke, vilket kan återkallas när som helst.

Bevarande tid
Personuppgifter lagras så länge det är nödvändigt för att uppfylla de syften de samlats in för eller tills samtycket återkallas. Om du inte längre vill att dina uppgifter används för marknadsföringsändamål kan du när som helst dra tillbaka ditt samtycke. Uppgifter som inte längre är relevanta raderas eller anonymiseras. Som längst lagras personuppgifter i upp till fem (5) år från den senaste interaktionen, om inte annan lagstiftning kräver längre lagringstid.

Som deltagare i vår verksamhet kan du välja att ge samtycke till att skolan fotograferar, filmar och/eller spelar in ljud där dina personuppgifter förekommer. Materialet kan användas i marknadsföring och informationsutskick.

Om du har gett ditt samtycke till att medverka på bild, film eller ljud som publiceras på våra sociala medier, såsom Instagram och Facebook, kommer dina personuppgifter att behandlas i dessa kanaler. När du fyllde i samtyckesblanketten fick du information om publiceringsvillkoren och vad samtycket omfattar – samma information återges här.

All hantering av material som innehåller personuppgifter inom vår verksamhet sker i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR). För att fotografera, filma, spela in ljud eller skriva om deltagare och sprida materialet internt eller i marknadsföringssyfte krävs ditt uttryckliga samtycke.

Hantering av foto, film och ljud
Sälj & Marknadshögskolan i Sverige AB ingår i AcadeMedia-koncernen. I vissa fall kan material såsom bilder, filmer och ljud skapas och användas i skolmiljö eller utbildningssammanhang, exempelvis för kompetensutveckling av medarbetare. För att få producera och publicera sådant material internt där deltagare medverkar krävs samtycke.

Materialet kan vara publicerat i högst tre (3) år. Om samtycke har lämnats informeras varken deltagaren eller vårdnadshavaren inför varje enskilt publiceringstillfälle.

Fotografering, film och ljudinspelning i skolmiljö
För att fotografera, filma eller spela in en deltagare i skolmiljö eller undervisningssammanhang och sedan använda materialet i marknadsföring, såsom på sociala medier, vid öppet hus eller i annonskampanjer, krävs samtycke.

Om samtycke har getts sker ingen separat information till deltagaren eller vårdnadshavaren inför varje enskild publicering. Materialet kan som längst vara publicerat i tre (3) år.

Återkallande av samtycke
Du har rätt att när som helst återkalla ditt samtycke genom att kontakta skolans personal. Ingen motivering krävs. Observera dock att ett återkallat samtycke inte påverkar redan gjorda publiceringar, då dessa var lagliga vid tidpunkten för publiceringen.

Personuppgifter som behandlas vid marknadsföring och informationsutskick

  • Bild, film- och/eller ljud
  • Eventuellt namn
  • Eventuellt skola och/eller utbildning

Mottagare av personuppgifter
Personuppgifter kan delas med allmänheten och följare på våra sociala mediekanaler samt med de leverantörer som tillhandahåller plattformarna där materialet publiceras. Våra verksamheter kan även använda det digitala verktyget Scrive för signering av samtyckesblanketter, vilket innebär att personuppgifter behandlas inom systemet för att möjliggöra signeringsprocessen.

Vid användning av Metas tjänster, såsom Facebook och Instagram, samt LinkedIn, kan personuppgifter exponeras och/eller överföras till USA. Denna överföring sker i enlighet med artikel 45 i GDPR, baserat på ett adekvansbeslut som säkerställer en tillräcklig skyddsnivå för personuppgifterna.

Rättslig grund
Behandlingen baseras på samtycke. Du kan när som helst återkalla ditt samtycke.

Bevarande tid
Materialet raderas från vårt arkiv och publicerade plattformar antingen när samtycket återkallas eller senast efter tre (3) år. Om du har frågor om när uppgifterna kommer att tas bort, vänligen kontakta skolan.

För deltagare i vår verksamhet/utbildningar inom vuxenutbildning/Komvux och SFI

För att ansöka till vuxenutbildningar, SFI eller Komvux, görs ansökan via din hemkommun. Kommunen överför sedan de nödvändiga uppgifterna till oss för att administrera din ansökan och möjliggöra dina studier.

Personuppgifter som behandlas vid ansökan

  • Namn
  • Personnummer
  • Adress
  • E-post
  • Telefonnummer
  • Vald(a) utbildning(ar)
  • Skola
  • Resultat i eventuell urvalsprocess samt information om antagning

Om du har skyddad identitet och vill ansöka, vänligen kontakta Anna-Karin Forssén, chef för antagningsenheten på AcadeMedia, via e-post: anna-karin.forssen@academedia.se. Använd den e-postadress du avser använda i din ansökan.

Mottagare av personuppgifter
Personuppgifter hanteras av antagningspersonal inom bolaget, undervisande personal samt vår tjänsteleverantör Learnpoint AB.

Rättslig grund
Behandlingen sker med stöd av allmänt intresse, hantera ansökan till till Komvux och SFI i enlighet med 20 kap. 13, 18, 21–22, 33 §§ i Skollagen (2010:800).

Bevarande tid
Personuppgifter lagras enligt vår arkiveringsplan Arkiveringsplan – AcadeMedia medarbetarwebb. Lagringstiden varierar beroende på typen av underlag. För mer information om specifika bevarandetider, vänligen kontakta oss eller besök vår medarbetarwebb.

För att genomföra våra utbildningar och studieadministration både under och efter din studietid använder Sälj & Marknadshögskolan i Sverige AB olika digitala system, plattformar och tjänster. Under din utbildning behandlas dina personuppgifter inom olika verktyg och tjänster.

Personuppgifter som behandlas under utbildningen

  • Ditt namn
  • Personnummer
  • Adress
  • E-post
  • Telefonnummer
  • Skola
  • Klass
  • Utbildningsomgång
  • Modersmål
  • Studieuppehåll,
  • Avbrott,
  • Avbrottsorsak,
  • Inledande kartläggning,
  • Individuell studieplan,
  • Kurser,
  • Start- och slutdatum,
  • Underlag för betyg,
  • Betyg,
  • Dokumentation av extra anpassningar och pedagogiskt stöd,
  • Utbildnings- eller examensbevis samt uppgifter i fritext.

Om du lånar en dator från skolan under din studietid registreras uppgifter såsom datornamn och IP-adress. Dessa uppgifter används för att upprätthålla ett register över utlånade datorer (VAM) samt för att säkerställa enhetens skydd genom antivirusprogrammet Windows Defender, som skyddar mot skadlig kod och intrång. Uppgifterna raderas när de inte längre behövs, dock senast efter fem (5) år.

Mottagare av personuppgifter
Vi delar dina personuppgifter med myndigheter när det krävs enligt lag, exempelvis med Myndigheten för yrkeshögskolan, CSN och SCB. Dina uppgifter lämnas aldrig ut till obehöriga tredje parter, om det inte är nödvändigt enligt lag eller domstolsbeslut.

Personuppgifter kan även hanteras av våra leverantörer och personuppgiftsbiträden som behandlar information för vår räkning. Dessa inkluderar AcadeMedia Support AB, Omniway AB, Learnpoint AB samt Microsoft Ireland. Vid användning av Microsofts tjänster kan personuppgifter komma att exponeras och/eller överföras till USA i enlighet med artikel 45 i GDPR, baserat på ett adekvansbeslut som säkerställer en tillräcklig skyddsnivå.

För digital signering av avtal kan våra verksamheter använda Scrive, vilket innebär att personuppgifter delas inom systemet för att möjliggöra signeringsprocessen.

För att Sälj & Marknadshögskolan i Sverige AB ska kunna följa upp sin ekonomi kan även skolledningen, businesscontrollers och revisorer behandla personuppgifter.

De specifika tjänster som används kan variera beroende på utbildning. För mer information om vilka system som används inom just din utbildning, vänligen kontakta din utbildningsanordnare.

Rättslig grund
Behandlingen sker för att bedriva utbildning inom Komvux och SFI i enlighet med 20 kap. i Skollagen (2010:800).

Bevarande tid
Generellt lagras personuppgifter under tiden du är inskriven i verksamheten och raderas därefter enligt gällande gallringsrutiner.

Beroende på utbildningsform kan det finnas lagkrav på att dokumentera deltagarnas närvaro. Vid utbildning på plats registreras närvaro av säkerhetsskäl, exempelvis för att följa brandrutiner och säkerställa deltagande. För digitala distansutbildningar syns närvaro i Microsoft Teams.

Personuppgifter som behandlas vid registrering av närvaro och frånvaro

  • Närvaro
  • Frånvaro
  • Namn
  • Kurs/utbildning

Mottagare av personuppgifter
Personuppgifter delas med din hemkommun och, vid behov, med relevanta myndigheter enligt gällande lagkrav. Uppgifterna kan även behandlas av undervisande personal, konsulter och leverantörer som bistår med administration och genomförande av utbildningen.

Vi samarbetar också med flera personuppgiftsbiträden som hanterar information för vår räkning, inklusive AcadeMedia Support AB, Omniway AB, Learnpoint AB samt Microsoft Ireland. Microsoft tillhandahåller våra administrativa system, såsom SharePoint och Teams.

Rättslig grund
Behandling av personuppgifter för närvaro- och frånvarohantering grundas på rättslig förpliktelse enligt artikel 6.1 c i GDPR när det finns lagkrav, exempelvis i Skollagen (2010:800), Förordningen (2009:130) om yrkeshögskolan och Studiestödslagen (1999:1395). När närvarohantering sker som en del av en utbildningsuppgift av allmänt intresse, stöds behandlingen av artikel 6.1 e i GDPR.

 

Bevarande tid
Personuppgifter lagras i enlighet med gällande arkiveringsplan  Arkiveringsplan – AcadeMedia medarbetarwebb och bevaras i högst två (2) år efter avslutad utbildning.

Om du studerar inom vuxenutbildning, SFI eller Komvux kan du ha rätt till särskilt stöd. Om du uppfyller kriterierna för detta kommer vi att behandla personuppgifter för att kunna tillhandahålla det stöd du har rätt till.

Personuppgifter som behandlas vid särskilt stöd

  • Namn
  • Personnummer
  • Orsak till särskilt stöd, vilket kan inkludera uppgifter om hälsa, såsom en diagnos.
  • Hemkommun
  • Utbildning/kurs

Mottagare av personuppgifter
Personuppgifter kan hanteras av leverantören av det system där uppgifterna lagras samt, vid behov, av din hemkommun.

Rättslig grund
Behandling av personuppgifter vid särskilt stöd inom vuxenutbildning, SFI och Komvux grundas på rättslig förpliktelse enligt artikel 6.1 c i GDPR. Vid behandling av känsliga personuppgifter, såsom uppgifter om hälsa, sker detta enligt artikel 9.2 g i GDPR, med stöd av gällande lagstiftning.

Behandlingen sker i enlighet med Skollagen (2010:800), 3 kap. 6 §, som fastslår att elever inom vuxenutbildning har rätt till särskilt stöd om det är nödvändigt för att kunna tillgodogöra sig utbildningen. Behandling av hälsouppgifter, exempelvis diagnoser, kan även motiveras av allmänt intresse enligt artikel 9.2 g i GDPR, då det krävs för att uppfylla lagstadgade skyldigheter inom utbildningsväsendet.

Bevarande tid
Personuppgifter bevaras i enlighet med gällande arkiveringsplan Arkiveringsplan – AcadeMedia medarbetarwebb och sparas högst två (2) år efter avslutad utbildning.

Sälj & Marknadshögskolan i Sverige AB behandlar personuppgifter inom ramen för sitt systematiska kvalitetsarbete. Uppgifterna tillhandahålls av deltagaren och kan hanteras av utbildningsledare, verksamhetschef, kvalitetsansvariga, utbildare samt bolags- och koncernledning.

Personuppgifter som behandlas vid systematiskt kvalitetsarbete

  • Betyg
  • Enkätsvar
  • Kursutvärderingar,
  • Examens- eller utbildningsbevis,
  • Klagomålsärenden och uppföljning av sysselsättning efter avslutad utbildning för att planera, analysera, dokumentera och vidareutveckla utbildningen.

Mottagare av personuppgifter
Microsoft Ireland som tillhandahåller de administrativa systemen SharePoint och Teams. Vid användning av Microsofts tjänster kan personuppgifter komma att exponeras och/eller överföras till USA enligt artikel 45 i GDPR, baserat på ett adekvansbeslut som säkerställer en tillräcklig skyddsnivå.

Rättslig grund
Behandling av personuppgifter sker med stöd av rättslig förpliktelse, då det finns krav på systematiskt kvalitetsarbete enligt 4 kap. 3–6 §§ i Skollagen (2010:800).

Bevarande tid
Personuppgifter lagras i enlighet med arkiveringsplan Arkiveringsplan – AcadeMedia medarbetarwebb. Lagringstiden varierar beroende på typen av underlag. För mer information om specifika bevarandetider, vänligen kontakta Sälj och Marknadshögskolan i Sverige AB eller besök vår medarbetarwebb.

Vår vuxenutbildning, inklusive Komvux och SFI, bedrivs på uppdrag av din hemkommun. Kommunen finansierar utbildningen, vilket innebär att vi behandlar vissa personuppgifter för att administrera och fakturera utbildningen. För att säkerställa korrekt ekonomisk hantering och uppföljning registreras och behandlas uppgifter i våra ekonomi- och faktureringssystem. Denna behandling sker i enlighet med gällande bokföringsregler och redovisningskrav.

Personuppgifter som behandlas för ekonomisk administration

  • Namn
  • Personnummer
  • Kurskod
  • Resultat, inkluderar om tagit examen eller inte

Mottagare av personuppgifter
Personuppgifter delas med din hemkommun samt leverantören av våra ekonomi- och faktureringssystem, som hanterar uppgifterna enligt avtal och gällande lagstiftning.

Rättslig grund
Behandling av personuppgifter sker med stöd av redovisningsrättsliga förpliktelser enligt 7 kap. 1–2 §§ i Bokföringslagen (1999:1078).

Bevarande tid
Ekonomiska underlag lagras i sju (7) år i enlighet med 7 kap. 1–2 §§ i Bokföringslagen (1999:1078). För mer information om hanteringen av ekonomiska uppgifter, vänligen besök vår medarbetarwebb eller kontakta Sälj och Marknadshögskolan i Sverige AB.

Om du studerar vid Sälj & Marknadshögskolan i Sverige AB och får studiemedel från CSN är vi enligt lag skyldiga att lämna ut vissa personuppgifter. Denna uppgiftsskyldighet innebär att vi rapporterar nödvändiga uppgifter till CSN.

Personuppgifter som behandlas och rapporteras till CSN

  • Namn
  • Personnummer
  • Utbildning
  • Om du är aktiv på utbildningen

Mottagare av personuppgifter
Personuppgifter delas med CSN, som använder informationen för att hantera ditt studiemedel, samt Omniway AB, som tillhandahåller det system där uppgifterna behandlas innan de rapporteras vidare.

Uppgifterna överförs till CSN via deras digitala system i enlighet med gällande regelverk. Innan rapporteringen hanteras uppgifterna i vårt administrativa system Omniway, som drivs av Omniway AB.

Rättslig grund
Behandlingen baseras på rättslig förpliktelse enligt 6 kap. 9 § i Studiestödsförordningen (2000:655), som fastställer att läroanstalter har en skyldighet att rapportera till CSN.

Bevarande tid
CSN är personuppgiftsansvarig för de uppgifter vi lämnar och hanterar enligt sina arkiveringsrutiner. Vi lagrar underlagen i enlighet med vår arkiveringsplan Arkiveringsplan – AcadeMedia medarbetarwebb, där lagringstiden varierar beroende på typen av underlag.

Vid marknadsföringsarbete används CRM-system för att hantera företagskontakter och alumni-nätverk. Personuppgifter behandlas endast om samtycke har lämnats.

Personuppgifter som behandlas vid hantering av företagskontakter och alumni-nätverk

  • Namn
  • Eventuellt företag
  • Eventuell utbildning
  • E-post

Mottagare av personuppgifter
Personuppgifter hanteras av anställda på Sälj & Marknadshögskolan i Sverige AB samt av leverantören UpSales. Som standard behandlas uppgifterna inom EU/EES. Vid eventuell överföring till tredjeländer utanför EU/EES sker detta i enlighet med GDPR: s krav, med stöd av standardavtalsklausuler (SCCs) för att säkerställa en adekvat skyddsnivå.

Rättslig grund
Behandlingen grundas på samtycke.

Bevarande tid
Personuppgifter lagras så länge det är nödvändigt för att uppfylla de syften de samlades in för eller tills samtycket återkallas. Om du inte längre vill att dina uppgifter behandlas för marknadsföringsändamål kan du när som helst återkalla ditt samtycke. Uppgifter som inte längre är relevanta eller nödvändiga raderas eller anonymiseras. Som längst kan uppgifterna sparas i upp till fem (5) år från den senaste interaktionen, om inte annat anges eller krävs enligt lag.

Som deltagare i vår verksamhet kan du ge samtycke till att skolan fotograferar, filmar och/eller spelar in ljud där dina personuppgifter förekommer. Det inspelade materialet kan sedan användas i marknadsföring och informationsutskick.

Om du har gett samtycke till att medverka på bilder, filmer eller ljud som publiceras på våra sociala medier, såsom Instagram och Facebook, behandlas dina personuppgifter även i dessa kanaler. När du fyllde i samtyckesblanketten fick du information om publiceringsvillkor och omfattningen av samtycket – denna information återges här.

All behandling av material som innehåller personuppgifter sker i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR). För att fotografera, filma, spela in ljud eller publicera information om deltagare, både internt och i marknadsföringssyfte, krävs ett uttryckligt samtycke.

Användning av material i utbildningssammanhang
Sälj & Marknadshögskolan i Sverige AB är en del av AcadeMedia-koncernen. I vissa fall skapas och används material som bilder, filmer och ljud i skolmiljö eller utbildningssammanhang, exempelvis för medarbetares kompetensutveckling. För att skapa och publicera sådant material internt, där en deltagare medverkar, krävs samtycke.

Materialet kan som längst vara publicerat i tre (3) år. Om samtycke har lämnats kommer varken deltagaren eller vårdnadshavaren att informeras inför varje enskild publicering.

Fotografering, film och ljudinspelning för marknadsföring
För att fotografera, filma och/eller spela in en elev i skolmiljö eller undervisningssammanhang, och sedan publicera eller sprida materialet i marknadsföringssyfte (exempelvis på sociala medier, vid öppet hus eller i annonskampanjer), krävs samtycke.

Om samtycke har lämnats kommer varken deltagaren eller vårdnadshavaren att informeras inför varje enskild publicering. Bilder och material kan som längst publiceras i tre (3) år.

Återkalla samtycke
Du kan när som helst återkalla ditt samtycke genom att mejla eller kontakta skolans personal. Det krävs ingen motivering. Ett återkallat samtycke påverkar dock inte lagligheten av tidigare publiceringar som gjorts medan samtycket var giltigt.

Personuppgifter som behandlas vid publicering

  • Bild, film- och/eller ljud
  • Eventuellt namn
  • Skola och/eller utbildning

Mottagare av personuppgifter
Personuppgifter kan delas med allmänheten och följare på våra sociala mediekanaler samt med leverantörer av de plattformar där materialet publiceras. Våra verksamheter kan använda det digitala verktyget Scrive för signering av samtyckesblanketter, vilket innebär att personuppgifter delas med Scrive för att möjliggöra signeringsprocessen.

Vid användning av Metas tjänster, såsom Facebook och Instagram, samt LinkedIn, kan personuppgifter exponeras och/eller överföras till USA enligt artikel 45 i GDPR, baserat på ett adekvansbeslut.

Rättslig grund
Behandlingen sker med samtycke. Kontakta skolan om du vill återkalla ditt samtycke.

Bevarande tid
Materialet kommer att raderas från vårt arkiv och de plattformar där de har publicerats efter tre (3) år, eller när samtycket återkallas. Kontakta Sälj & Marknadshögskolan i Sverige AB om du har frågor om när uppgifterna kommer att raderas.

Vi erbjuder företagsutbildningar för både enskilda personer, grupper och större företag. Dessa utbildningar kan hållas både på distans och på olika platser runt om i Sverige. Om du deltar i en av våra företagsutbildningar behandlar vi personuppgifter för att kunna administrera och genomföra utbildningen på ett korrekt sätt.

Personuppgifter som behandlas vid deltagande på företagsutbildning

  • Namn
  • Företag/arbetsplats
  • E-post och övriga kontaktuppgifter
  • Titel
  • Deltagarbevis

Mottagare av personuppgifter
Personuppgifter hanteras av anställda samt av leverantörer av de digitala system och tjänster som används för att genomföra utbildningen. Dessa inkluderar AcadeMedia Support AB, Omniway AB, Learnpoint AB och Microsoft Ireland. Microsoft tillhandahåller våra administrativa system, såsom SharePoint och Teams. Vid användning av Microsofts tjänster kan personuppgifter exponeras och/eller överföras till USA enligt artikel 45 i GDPR, baserat på ett adekvansbeslut. Vilka ytterligare tjänster som används kan variera beroende på utbildningen. För mer information om specifika tjänster kan du kontakta oss.

Rättslig grund
Behandlingen av dina personuppgifter baseras på avtalet gällande utbildningen, om detta tecknas direkt med dig som individ. Om avtalet istället ingås med din arbetsgivare, sker behandlingen med stöd av en intresseavvägning, där vårt berättigade intresse är att genomföra utbildningen och administrera ditt deltagande.

Bevarande tid
Personuppgifter bevaras i enlighet med det avtal som gäller för utbildningen eller, som längst, i två (2) år efter att utbildningen har avslutats. För mer information om specifika bevarandetider, vänligen kontakta skolan.

Cookiepolicy

Senast uppdaterad 2025-03-07

Cookies är små textfiler som sparas på din enhet när du besöker vår webbplats. Dessa filer lagrar information om ditt besök och används för att förbättra din användarupplevelse genom att möjliggöra anpassad funktionalitet, insamling av besöksstatistik, webbutveckling och personifierad marknadsföring. Den insamlade informationen är skyddad via kryptering. Genom att godkänna användningen av cookies samtycker du till den behandling av personuppgifter som uppgetts här.

Vi använder cookies för att optimera webbplatsen och anpassa innehåll och annonsering. Cookies delas upp i olika typer beroende på deras syfte och lagringstid:

  • Permanenta cookies: Dessa lagras under en längre period för att webbplatsen ska kunna komma ihåg dina preferenser. De kan sparas i upp till två år om du inte väljer att ta bort dem.
  • Sessionscookies: Dessa cookies lagras temporärt under ditt besök och tas bort när du stänger webbläsaren.

Du har möjlighet att välja om du vill acceptera alla cookies, enbart vissa kategorier, eller bara de som är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera. Cookies som inte är strikt nödvändiga används endast efter att du gett ditt samtycke. Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar eller återkalla ditt samtycke.

Nödvändiga cookies (obligatoriska):
Dessa cookies är avgörande för att webbplatsen ska kunna fungera. De kan inte stängas av i vårt system och kräver inget samtycke.

Analys och statistikcookies (valfria):
Dessa cookies samlar anonym information om hur webbplatsen används, som vilka sidor som besöks och vilka funktioner som används. Syftet är att förbättra funktionaliteten och innehållet på webbplatsen. Dessa cookies behandlar endast sammanställda och anonyma data och kan inte användas för att identifiera individer.

Marknadsföringscookies (valfria, innebär profilering):
Dessa cookies används för att spåra dina aktiviteter på olika webbplatser och digitala kanaler för att skapa en profil baserat på dina intressen. Informationen används för att visa mer relevant och riktad reklam. Eftersom detta innebär profilering enligt GDPR används dessa cookies endast med ditt uttryckliga samtycke. Du kan välja att neka denna behandling utan att det påverkar din möjlighet att använda webbplatsen.

Vissa cookies som används för marknadsföring kan innebära att personuppgifter överförs till länder utanför EU/EES. Vi säkerställer att dessa uppgifter behandlas på ett tryggt sätt genom att använda EU-kommissionens godkända standardavtalsklausuler (SCCs), vilket garanterar en adekvat skyddsnivå för dina uppgifter.

Policy för sociala medier

Senast uppdaterad 2025-03-07

För att upprätthålla en säker och respektfull miljö online förbehåller vi oss rätten att ta bort innehåll som inte följer vår policy. Detta inkluderar inlägg som är irrelevanta, marknadsför andra verksamheter, kan uppfattas som stötande eller kränkande, inte stämmer överens med vår värdegrund, bryter mot GDPR eller på annat sätt är olagliga.

Vid enstaka överträdelser kan innehållet tas bort. Vid upprepade överträdelser mot våra riktlinjer kan personen i fråga bli avstängd från sidan.