×
 

E-handel - banan att satsa på!

I tider som dessa innebär det vardagsmat att köra möten via Teams och beställa hem middagen via MatHem. Våren har minst sagt inneburit stora förändringar – för människor och branscher över hela världen. Vi har tillsammans behövt anpassa oss efter nya riktlinjer och vardagen har aldrig varit så digital som nu.

Detta är något som syns tydligt i våra onlinevanor – där ökade skärmtider toppat nya rekord. En bransch som minst sagt haft högtryck i år är e-handeln; där både vana nätshoppare men även nya förmågor har beställt hem varor och tjänster som aldrig förr. En kundgrupp som ökat sitt nätshoppande under krisen är bland annat äldre personer. Enligt statistik från PostNord är det dagligvaror och apoteksvaror som går åt som smör i solsken och totalt lyfte näthandeln med 44% så tidigt som i april i år.

Sommaren 2020 var sannerligen då vi upptäckte hemestern och diverse nya friluftsaktiviteter skulle utforskas. Detaljhandeln har i år, inte helt oväntat gått sämre och många konfektionskedjor ser stora tapp. Detta medan nätbutiker med cyklar, uteliv och mer aktivitetsrelaterade sortiment vittnat om ökningar. Några andra varor som trendar just nu är även tv och vitvaror, som konsumenterna passar på att klicka hem.

Ett ökat tryck i branschen innebär nya utmaningar för att sticka ut i bruset och vinna kampen om kunderna. Dagens e-konsumenter är otåliga, krävande och har ett intressespann som 5 åringar. Alla steg i kedjan måste klaffa – från presentation, till köp, till leverans. En lika stor roll (om inte större) spelar tidigare kundbearbetning och efterföljande konsument-pampering in.

I djungeln av kundrese-funnels och konsumentstrategier är taktiken spridd och givetvis noga baserad efter företagets målgrupp och deras beteendemönster. När efterfrågan på näthandeln ökar innebär det även att företagen måste jobba innovativt och hitta nya lösningar för att täcka kundens behov. Många företag ställs inför ökad efterfrågan på digitala lösningar och tjänster, vilket öppnar upp för nya möjligheter. Samtidigt ställs andra e-aktörer inför helt nya utmaningar som kräver nya metoder och strategier.

I ett allt bekvämare samhälle är e-handeln här för att stanna – oavsett corona eller inte.  Framtiden inom onlineförsäljning ser ljus ut och behovet av kunniga experter som vill vara med och utveckla branschen framåt behövs.

Ta chansen och specialisera dig inom området redan i höst!
Läs mer om vår spännande utbildning: