Om Influencer Marketing

Influencer Marketing - En beprövad metod

Få marknadsföringsstrategier har skapat samma hype som Influencer Marketing. Termen i sig må vara skapligt ny men faktum är att fenomenet i stort är gammalt som gatan. Användandet av brand managers finns representerat långt tillbaka i historien och några av de första "fan-based-kändisarna", sägs faktiskt vara självaste gladiatorerna. Lyckligtvis har mycket hunnit hända sedan antiken och dagens influencers fightas istället om uppmärksamheten på helt andra arenor.

Ny era och nya behov

Tack vare dagens digitala samhälle har nutidens onlinekändisar alla möjligheter att nå ut till sina fans. 90-talets hetaste opinionsbildare alá Spice Girls har med andra ord lämnat över stafettpinnen till youtubers, bloggare och instagram-personligheter.

Våra sociala plattformar har på kort tid skapat helt nya förutsättningar som vi människor snabbt anpassat oss efter. Den sociala eran har helt enkelt bidragit till ett skifte i hur vi tenderar att sluka information och väljer att konsumera. Dagens publik är kräsna och otåliga! Vi är helt enkelt mätta på överflödiga annonser och trötta rubriker som når våra flöden. Vi vill de facto, snarare, inspireras av människor.

Idag ser vi därför allt fler företag hoppa på influencer tåget och med all rätt! Trenderna talar sitt tydliga språk och denna mångmiljardindustri är här för att stanna. Siffror från svenskarna och internet visar på att 18% av Sveriges internetanvändare köper varor baserat på rekommendationer av just influencers.

Att fler företag väljer att samarbeta med influencers är därför givet! Denna typ av word-of-mouth marknadsföring erbjuder helt enkelt ett sällan skådat mervärde för företagen. Det är nämligen svårt att hitta ett lika snabbt och effektivt sätt att pinpointa sin målgrupp och samtidigt nå ut till nya potentiella kunder.

Ambassadörer – framtidens givna val

Influencer marketing är minst sagt ett spännande område och marknaden växer så det knakar. Vilket i sin tur medför ett helt nytt behov av marknadsförare nischade inom området. Det är här vi på Sälj & Marknadshögskolan gör entré – i alla fall i denna story.

Vi har nämligen som en av få Yh-anordnare fått möjlighet att starta upp en kort Yh-utbildning inom just Influencer Marketing. Utbildningen är framtagen i samarbete med branschen och kurserna är därför skräddarsydda för att matcha kompetensbehovet framåt.

>> Marknadsföringssvängen är en snabbväxlad bransch och att vara ajour med trender är ett måste. Med det sagt passar denna utbildning dig som vill utforska möjligheterna inom ambassadörsbaserad marknadsföring. Ett hett och aktuellt område – där ny kompetens behövs.

___________________________________________________________

>> Om utbildningen Influencer Marketing

Studieort

Göteborg

Omfattning

14 veckor

Studieupplägg

Distans & halvtid

Utbildningen vänder sig till dig som är aktiv inom marknadsföring eller närliggande bransch. Vår korta 14 veckors up-skill-utbildning innebär en perfekt möjlighet för dig som önskar bredda kompetensen inom området influencer marketing.

I utbildningen får du möjlighet att djupdyka inom bland annat;

  • Målgruppsanalys
  • Influencer marketing strategi
  • Planering & genomförande av marknadsföringsinsatser med influencers