Kurs | Up Skill-utbildning

20 veckor | Avgiftsfri & CSN-berättigad

Om Digital Marketing Specialist

Bli expert inom digital marknadsstrategi med fokus på analys och optimering av digitala kanaler. En fantastisk möjlighet att få insikt i vad det innebär att arbeta med datadriven marknadsföring och hur du rent konkret gör för att börja arbeta mer datadrivet.

Utbildningen vänder sig till dig som vill fördjupa dina kunskaper inom digital strategi och lära dig hantera de metoder och analysverktyg som används på marknaden.

Karriär och möjligheter

I dagens digitala klimat ställs allt högre krav på företagens marknadsföringsstrategier. Dels för att nå ut i bruset, men även för att skapa träffsäkert innehåll som tilltalar kundgruppen och leder till konvertering. För de flesta företag idag är det inte bristen på data som är utmaningen när det kommer till att lyckas ta nästa steg i den digitala mognaden. Istället handlar det oftast om en brist på kunskap kring vad man ska göra med all denna data. För att optimera digitala kanaler och kampanjer behövs därför fler specialister med strategiskt och analytiskt fokus som har förståelse för hur datadriven marknadsföring för en affär framåt.

Om utbildningen:

Utbildningen, som bedrivs på halvfart och distans, berör tre fokusområden som du fördjupar dig i:

  • Digital Strategi
  • Digital Analys
  • Konverteringsoptimering

Kursinformation

Studieort Göteborg

Studieform Distans

Studienivå Up Skill-utbildning

Omfattning 20 v.

Poäng 50

Studietakt Halvtid

Studiestart Vi har just nu inga planerade starter

Ansökningsstatus Stängd för ansökan

Mer om utbildningen

För att söka utbildningen gäller grundläggande behörighet samt minst ett års arbetslivserfarenhet av marknadsföring eller kommunikation. Vilket innebär en heltidstjänst eller likvärdig dokumenterad erfarenhet.

Digital strategi

Här får du som studerande utveckla dina kunskaper inom digital strategi. Du lär dig ta fram en övergripande strategiplan för digitala kanaler, som innefattar kommunikation och marknadsföring med fokus på ökad konvertering som mål.

 

I kursen ingår:

• Digital strategi

• Behovsanalys

• Implementering av en digital strategi

 

Digital analys

I denna del av utbildningen lär du dig effektiv mätning och analys av digitala marknadsföringsinsatser. Du ges även de praktiska kunskaper som behövs för att kunna hantera olika metoder och analysverktyg.

 

I kursen ingår:

• Google Analytics, mätning av webbplatstrafik

• Mätning och analys i sociala medier

• Visualisering

 

Konverteringsoptimering

Denna kurs lär dig hur du använder data för att skapa optimera och konvertera bättre. Du får även inblick i hur olika typer av tester används för att skapa träffsäker marknadsföring.

 

I kursen ingår:

• A/B-tester på webbplatser och i sociala medier

• Analys av insamlade data från mätverktyg

• UTM-taggar, struktur och strategier

• Konverteringspixlar och spårningskoder

• Grunderna i marketing automation

Kursöversikt

50
Kurs
Poäng
Digital Strategi
10
Digital Analys
15
Konverteringsoptimering
25
Summa 50

Vanliga frågor

Kontakt