×

 

Anställd innan avslutade studier

Redan efter första året i utbildningen till Digital Marknadsförare började Monica söka efter ett extrajobb inom marknadsföring. Målet var att utvecklas ytterligare vid sidan av studierna samt tjäna lite extrapengar. Hon hittade en betald praktikplats på ett Tech bolag där hon fick utmanas och börja jobba med sina nya kunskaper. Ett år senare och strax innan examen fick Monica en heltids tillsvidare anställning i företaget som marknadskoordinator.

Hade du från början en tydlig bild av vad du ville göra efter avslutad utbildning?

Ja jag hade en tydlig bild, jag skulle arbeta med digital marknadsföring på distans, sitta vid något café nära någon tropisk strand och ha egna kunder. Egna kunder och en egen byrå testade jag på under min LIA 1 och insåg att jag inte alls trivdes med det. Dock arbetar jag nu med digital marknadsföring och har möjligheten att vara på kontor eller jobba på distans och sitta vart jag vill i världen!

 Hur har din upplevelse varit av att studera på SMH?

I stort sätt har jag haft en bra upplevelse, jag har lärt mig det jag behöver för att komma in i min yrkesroll och fått grunden för att kunna fortsätta utvecklas. Sen tror jag att man under tiden som student ganska ofta upplever oro inför framtiden, "kan jag tillräckligt? Behöver jag kunna detta utantill?".

Vart gjorde du din LIA? Visst ledde LIA:n även till en anställning?

Ja! Jag gjorde en liten specialare, vi har ju en LIA 1 under första året och LIA 2 under andra året. Sommaren mellan första och andra året sökte jag efter ett extra jobb, för livet som student är inte så glamouröst! Men jag hade en dröm om att ha ett extrajobb där jag kunde jobba med det jag hittills lärt mig, utvecklas vidare och även tjäna lite extra pengar (kaxig första års elev, man kan faktiskt otroligt mycket redan efter första året på DM). Jag hittade ett bolag som sökte en Marketing Assistent Intern för 50% med start i September, fram till december, och med goda möjligheter till timanställning efter den perioden. Viktigt att även tillägga är att det var en betald praktik, därför lockade det extra mycket. Jag förstod ingenting om vad bolaget pysslade med, men jag checkade in alla boxar i form av kompetens de eftersökte och det som lockade mest var att man skulle få använda sig av Hubspot för att arbeta. Det var 120 sökande om jag inte minns fel och jag kom vidare och fick platsen. Det var slitsamt eftersom vi hade studier på 100% och det inte var tänkt att vi skulle ha praktik under den perioden.

Jag tror att det var först efter en månad jag förstod att jag skulle marknadsföra en software till en super nischad målgrupp. Jag tyckte att jag var teknisk lagd innan jag kom in på Younium men det var som en våg av ny information och nya sätt att tänka kommunikation. Detta är B2B, hur tänker man då? Var finns kunden? Det var den mest intensiva och lärorika perioden under min utbildning och jag älskade varje minut av den! 

Sen visade jag förstås framfötterna och skapade en plats för mig. Jag tog diverse certifieringar, tog in all information jag kunde och blev erbjuden en projektanställning på 75% som nu i år (innan examen) ledde till en heltids tillsvidare anställning som Marknadskoordinator, på ett snabbväxande och framgångsrikt Tech bolag.

Berätta gärna mer om ditt nuvarande jobb! Vad är det för företag och vad är din roll där idag?

Younium är ett mjukvaruföretag som startade 2017 i Sverige. Vår målmarknad är andra SaaS-företag som erbjuder sina mjukvarutjänster mot B2B. Younium har utvecklat en programvara som gör det enkelt för B2B-företag att hantera sin prenumerationshantering och allt som kommer med den. Det är den perfekta lösningen, speciellt skapat för andra SaaS-företag. Det är extremt komplicerat att som privatperson förstå detta från första början, vi skämtar ständigt bland oss i teamet om denna utmaning. Vissa har somnat när man har försökt förklara vad Younium är. 

Min roll där är jätte bred, vi är en scale up, ett litet marknadsteam, vilket innebär att det är Marknadschefen och jag som arbetar väldigt nära varandra och försöker få gjort så mycket som möjligt för att ta oss framåt.

Några exempel på arbetsuppgifter och projekt som jag har just nu: 

- Ansvara för att leda projektet: utvecklingen av nya webben, tillsammans med byrån vi valde.
- Rekrytera ny intern- ansvara för hela processen samt att vara involverad i övriga rekryterings målen för marknadsavdelningen.
- Ansvarar för att ta fram allt innehåll för våra webinar, agera co-host, utvärdera och ha nära kontakt med säljteamet
- Hantera SEM
- Skapa LinkedIn kampanjer samt innehållsproduktion för att driva mer trafik
- Olika typer av marknadsstrategier, som att utveckla vår lead scoring, email-marketing, content marketing och product marketing. Detta arbetar vi fram genom Objectives and Key Results metoden.