×

 

Om Digital Conversion Manager

I dag sker den största delen av all marknadsföring digitalt oavsett om det gäller annonsering på Google, Facebook, Instagram eller Pinterest. Nyttan med digital marknadsföring är stor eftersom allt går att mäta och analysera – vilket erbjuder nya möjligheter att nå ut till sin målgrupp och där med konvertera mera.

Dagens digitala transformation ger marknadsförare ett guldläge när det kommer till att spåra användares beteende och kartlägga data. Som ett resultat står vi inför helt nya utgångslägen när det kommer till att strategiskt anpassa och optimera innehåll efter användarens rörelsemönster. Många företag efterfrågar därför optimerade kampanjer för att effektivt nå ut till sin målgrupp – och det är där du som Digital Conversion Manager kommer in i bilden.

Karriär och möjligheter

Datadriven marknadsföring och analys blir allt viktigare i kampen om kunderna och just nu toppar konverteringsoptimering listan på de hetaste digitala trenderna. I och med detta är behovet av spetskompetens inom området stort. Som färdigutbildad har du därmed goda chanser till anställning direkt efter din examen.

Nya digitala medier kräver ny digital kompetens

I din yrkesroll som Digital Conversion Manager kommer du att arbeta praktiskt med digital annonsering, digital analys och konverteringsoptimering av digital annonsering/kampanjer. Tänk dig en mix av en digital marknadsförare, en webbanalytiker och en affärsutvecklare – där har vi rollen Digital Conversion Manager.

Vad blir du efter utbildningen?

Efter utbildning kan du bland annat jobba som:

  • Digital Conversion Manager
  • Konverteringsspecialist
  • Digital Marknadsförare
  • Digital Marketing Analyst/Webbanalytiker
  • E-Commerce manager/E-commerce Analyst
  • Digital Marketing Manager

Branschutsikter och lön

Arbetsmarknaden för dig som Digital Conversion Manager är väldigt fördelaktig och behovet i branschen stiger kraftigt. Ett exakt löneläge för dig som utbildar dig inom digital marknadsföring är svårt att säga, då allt är beroende på ålder, erfarenhet, kompetens och ansvarsområde. Här hittar du vad CSB säger om löneläget för marknadsförare generellt idag.

Utbildningens genomförande

Studierna är förlagda på halvfart och distans, vilket innebär att du emellanåt har obligatoriska träffar i Stockholm.

Kursinformation

Studieort Stockholm

Studieform Klassrum

Nivå Avancerad nivå

Omfattning 2 år

Poäng 200

Studietakt Halvtid

Studiestart Förväntad start HT 2022

Ansökningsstatus Stängd för ansökan


Mer om utbildningen

För att söka Yh-utbildningen Digital Conversion Manager krävs att du har grundläggande behörighet för yrkeshögskolestudier samt att du har minst betyg E (G) i följande kurser:

 

  • Journalistik, reklam och information 1
  • Medieproduktion 1
  • Engelska 6, 100p

 

eller motsvarande kunskaper

Till utbildningen finns en ledningsgrupp med näringslivsrepresentanter från branschen. De ser till att utbildningen håller hög kvalitet och att utbildningens innehåll överensstämmer med de behov och krav som arbetslivet ställer.

 

I ledningsgruppen ingår:

 

Dualia

Hewlett Packard

Narva

Nordic Morning

Northside

Popup Padel

Skanska

Sportamore

Kursöversikt

 
200
Kurs
Poäng
Digitala medier och arbetssätt
25
Annonsering i sociala medier
15
Webbstatistik
20
SEO och SEM
20
Content Marketing
20
Webbutveckling
25
Konverteringsspårning
25
Spårningsanalys
25
Examensarbete Digital Strategi
25
Summa 200

Vanliga frågor

Kontakt

Hittar du inte svaren på dina frågor bland våra vanliga frågor? Kontakta oss gärna!

Antagningsenheten svarar på dina frågor kring behörighet och ansökan/ansökningshandlingar. Utbildningsledaren svarar på dina funderingar rörande utbildningen.