Utbildningen omfattar 30 yrkeshögskolepoäng och bedrivs på halvfart och på distans.
Du som arbetar med webbutveckling, webbpublicering, UX-design, innehållsproduktion eller digital kommunikation får här verktygen att designa och publicera med tillgänglighet i fokus.
Genom praktiska övningar och aktuell teori lär du dig hur du uppfyller WCAG 2.2 (Web Content Accessibility Guidelines) och skapar webbplatser som både möter lagkrav och stärker användarupplevelsen.
Kursen ges helt på distans med pedagogiken Flipped Classroom – ett flexibelt och engagerande upplägg med förinspelat material och handledning som gör det enkelt att kombinera med arbete.
Tillgänglighetskraven enligt lagen om tillgänglighet till digital offentlig service berör såväl offentliga verksamheter som privata företag. Kompetens inom tillgänglig webb är därför starkt efterfrågad.
Efter avslutad kurs kan du bidra till inkluderande digitala lösningar som stärker varumärket, förbättrar användarupplevelsen och möter lagkrav – oavsett din roll i det digitala teamet.
Utbildningen omfattar 30 yrkeshögskolepoäng och bedrivs på halvfart och på distans.
För att söka till kursen gäller
• ha minst sex månaders arbetslivserfarenhet inom digital kommunikation, UX, webbutveckling eller motsvarande
• alternativt kunna styrka motsvarande kompetens genom reell kompetens
Kursen ger dig verktyg för att skapa webbplatser som uppfyller WCAG 2.2 direktiv, hantera användartester, implementera tekniska lösningar och utforma innehåll som fungerar för alla. Du arbetar med praktiska moment i nära anslutning till verkliga projekt.
Till utbildningen behöver du en dator, PC eller Mac spelar ingen roll och några särskilda krav på prestanda finns inte heller.
Utvecklas i din karriär och väx med oss!
Svaret är ja! Alla våra YH-utbildningar är kostnadsfria, och dessutom studiemedelsberättigade hos CSN.
Klickar du här kommer du till samlingsvyn för alla våra kostnadsfria utbildningar.
Du ansöker själv om studiemedel direkt hos CSN. Kom ihåg att göra din ansökan i god tid eftersom besluten kan dröja.
Mer information om hur du ska gå tillväga hittar du här: CSN
Tips! Du behöver inte invänta ett antagningsbesked utan kan ansöka om studiemedel även innan du fått beskedet.
När din ansökan granskas avgörs på när och hur du skickade in din ansökan; det skiljer sig nämligen beroende på om du skickat in ansökan under ordinarie ansökningsperiod, som en sen anmälan till en restplats eller som en sen anmälan till en möjlig reservplats.
Ordinarie ansökan
Skickade du in din ansökan innan sista ansökningsdag? Vi granskar alla ansökningar allt eftersom. Under vissa perioder får vi in en stor andel ansökningar på samma gång, även om vi jobbar på så fort vi bara kan så kan det dröja lite längre tid innan vi har hunnit granska just din ansökan. Normalt kommer din ansökan att bli granskad inom en vecka.
Skickade in ansökan som sen anmälan till en restplats
Din ansökan granskas så fort det är möjligt, om du väntat längre tid än en vecka är du varmt välkommen att höra av dig till vår antagningsenhet. Ta gärna med dig att vi dock inte är skyldiga att granska din ansökan när du lämnar in en sen anmälan.
Skickade in ansökan som sen anmälan till en reservplats
Eftersom detta innebär att någon först måste tacka nej till sin utbildningsplats kan dröja ändå fram till utbildningsstart innan du får ett möjligt besked från oss. Vi är dock inte skyldiga att granska din ansökan när du lämnar in en sen anmälan, därav kan det tyvärr bli så att du inte hör något från oss alls.
Restplatser innebär att utbildningen ännu inte har fyllt alla sina platser. Att söka en restplats innebär alltid att du skickar in en sen anmälan till oss.
Ta gärna med dig att vi inte är skyldiga att granska din ansökan när du lämnar in en sen anmälan. Det innebär i praktiken att du kanske inte hör något alls från oss, även om du sett att en utbildning är restplatsmarkerad. Vi går igenom inkomna restansökningar i turordning – vilket innebär att första behöriga sökande på tur erbjuds platsen.
Om du saknar de formella behörighetskraven men anser att du har motsvarande kunskap för att klara av utbildningen, genom exempelvis arbetslivserfarenhet eller utlandsvistelse, kan vi granska din reella kompetens för att se om du kan validera dina kunskaper mot behörighetskraven.
Om du åberopar reell kompetens behöver du tillhandahålla ytterligare ansökningshandlingar, så som exempelvis arbetsbetyg, kurs- eller utbildningsbevis, intyg avseende ideella uppdrag och arbetsprover.
Har du skyddad identitet och vill söka till en utbildning ? Kontakta vår kontaktperson anna-karin.forssen@academedia.se med ett skyddat telefonnummer eller mail så hjälper hon dig vidare. Du ska då ej ange ditt personnummer i din ansökan.
Du ansöker via våra sidor på yh-antagning.se. Du börjar med att registrera ett konto i systemet och kan därefter ansöka till våra utbildningar. All kommunikation med oss sker sedan via detta system.
Rekryteringsperioden sträcker sig över cirka två månader från sista ansökningsdag. Därefter får du ditt antagningsbesked. För höstens starter mejlas antagningsbeskeden som regel ut i juni. Eventuellt reservintag kan pågå ända fram till utbildningens start.
Har du inte fått svar på dina frågor? Kontakta oss gärna, vi finns här för dig!
Antagningsenheten svarar på dina frågor kring behörighet och ansökan/ansökningshandlingar. Antagningsenhetens öppettider är:
Måndag – onsdag: 09:00-15:00 (lunchstängt 12:00-13:00)
samt torsdag – fredag: 09:00-12:00
Utbildningsledaren svarar på dina funderingar rörande utbildningen.
Sidan uppdaterades senast