Vi pratar IT med Philip Winkler
Berätta gärna lite om din yrkesroll
Sedan ett halvår tillbaka är jag på ett lite mindre företag som heter Planima, där jag var fjärde personen in att arbeta heltid, nu är vi sammanlagt sju stycken, så det är ett litet företag som växer i snabb takt. Mitt uppdrag på Planima är försäljning och där har jag yrkestiteln ”Head of sales”.
-Finns det ett behov av fler utbildade inom IT, och hur ser arbetsmarknaden ut några år framåt?
Eftersom jag jobbar i vad som beskrivs som ett SaaS-bolag, alltså att vi säljer en programvara direkt i webben, så är min världsbild att det kommer behövas hur många som helst.
IT är ju oerhört brett. Man kan ju bland annat jobba som digital marknadsförare, online merchandiser eller som it-säljare. Trenden att göra köp på nätet växer just nu enormt.
Man kan ju också arbeta med försäljning av olika former inom IT. Till exempel med olika programvaror, IT-tjänster eller utav IT-utrustning som kameror, skärmar, datorer och mjukvaror som gör att allt funkar ihop osv.
Så hur ser då marknaden ut framåt? Jag tror att vi kommer att fortsätta jobba hemma mer än tidigare. Det i sig ställer högre krav på kompetensen hos privatpersonen rent IT-mässigt. Ett exempel kan ju vara vilken router, konfiguration eller internethastighet du har och hur hastigheten kan påverkas beroende på vart du sitter i förhållande till routern eller hur många enheter som används samtidigt. Vad gör du om du ska ha ett jätteviktigt möte och så går internet ner?
Jag tror att kompetensen av grundläggande IT kunskaper kommer att öka i alla yrkeskategorier och jag tror definitivt att behovet inom IT, kommer att öka jättemycket.
-Hur kan en arbetsdag se ut för dig?
Det beror lite på vilken dag det är och vad som står på agendan. Hela bolaget brukar ses digitalt måndag, onsdag och fredag. Min roll är ju delad mellan att dels ansvara för säljprocessen och säljstrategi till att också sälja själv. Men tex på en ”säljtisdag” så brukar jag första timmen hantera inkommande förfrågningar från kunder. Sedan brukar jag ha 1-3 webbmöten med kunder där jag håller en demo i vårt webbverktyg. Efter varje möte blir det lite anteckningar, planering av nästa steg, kanske skicka offert osv. En del av dagen brukar normalt gå till att prata ihop mig med vår Customer Success-funktion som onboardar de kunder som beställt Planima. Sista timmarna brukar jag hantera inkommande förfrågningar från kunder som kommit in under dagen, ringer upp dem och bokar in en demo eller skickar en offert direkt beroende på vart de står i processen.
-Vad skulle du säga till en person som funderar på att välja en utbildning till IT-säljare?
Att det är en bred plattform att stå på och att du definitivt kan dra nytta av den även om du sedan inte skulle vilja jobba inom IT. Jag har verkat inom IT i många år och på olika sätt men jag känner mig helt trygg i att jag skulle kunna byta bransch till någonting jag aldrig har provat, för jag tror att om man har förstått vad det innebär att sälja IT, kan man förstå vad det innebär att sälja någonting annat. Särskilt om man jobbat med komplex IT-försäljning! Jag skulle säga, kör hårt och passa på att lära dig om det som är trendigt och modernt just nu. Tillåt dig själv att bli en nörd till och med, sen ut och öva!
-Slutligen, vad är det absolut bästa med ditt nuvarande yrke?
Två saker, först och främst kollegorna. Jag jobbar i ett ganska ungt bolag idag. Vi är alla hungriga och vill framåt. Men också att få arbeta med den här produkten, den är väldigt efterfrågad och det är kul att kunna hjälpa kunderna så träffsäkert.
Som säljare vill man ju lösa ett problem hos kunderna och som social individ, när människor får nytta och glädje av det man visar och kan erbjuda, blir det ju väldigt givande.
Är du intresserad utav att läsa mer om Planima? Klicka här: www.planima.se