Innan vi börjar behöver vi kanske först reda ut vad LIA faktiskt står för. LIA står för Lärande i Arbete och är en central del av yrkeshögskoleutbildningar (YH-utbildningar) i Sverige. Det är en form av praktik där du som studerande tillbringar en del av din studietid på en arbetsplats inom det område du studerar. Syftet med LIA är att ge dig praktisk erfarenhet inom ditt valda yrkesområde och möjlighet att knyta kontakter inom branschen.
Vi på Sälj & Marknadshögskolan har ett enastående nätverk med företag, som vet precis hur duktiga våra studeranden är. Våra samarbetsföretag tar återkommande emot nya studerande på LIA-praktik. Faktum är att merparten av våra nyexaminerade studerande får erbjudande om anställning hos de företag där de utfört sin LIA-praktik. En framgångsfaktor som till stor del beror på att de valt att utbilda sig inom ett yrke vars kompetens efterfrågas av arbetslivet, och att de har arbetslivserfarenhet direkt efter examen.
Som studerande tar du med dig många värdefulla insikter in i organisationen. Du har stor möjlighet att berika arbetsplatsen med aktuell kunskap och bidra med nya tankar och lösningar. Varje dag har vi kontakt med proaktiva företag som vill veta hur man kan få en av våra duktiga studerande till sig. LIA-praktiken är en chans för dig att visa hur du kan bidra till ett företags resultat och utveckling och en fantastisk möjlighet för företaget att kostnadsfritt ha en potentiell medarbetare hos sig under en begränsad tid. En win-win helt enkelt!
Jag gjorde båda mina LIA-perioder på Teamfront och blev sedan erbjuden tjänst där.
LIA är toppen för att få en inblick i hur branschen fungerar. Att se hur det fungerar på en arbetsplats på riktigt!
Jag visade framfötterna och blev erbjuden en projektanställning redan innan jag tagit examen.
Då det var ett mindre bolag blev jag involverad i många olika delar. Du lär dig längs vägen! Även om det blir fel, fortsätt.
Börja med att fundera på vad du är intresserad av och vad vill du lära dig mer om. Är ett litet företag att föredra eller är det bättre med ett stort? Här behöver du känna efter vad din magkänsla säger. Det finns inget rätt eller fel så länge som det är inom ramen för din utbildning.
Ett snyggt och prydligt CV säger sitt – behöver du inspiration på hur du skriver ett bra CV kan du besöka ams.se. För designtips finns alltid Pinterest & Google. Be alltid någon korrekturläsa ditt CV innan du skickar ut det för att undvika onödiga stavfel eller oklarheter.
Du behöver också se till att din LinkedIn profil är uppdaterad och aktuell. Dels för att dela med företag du är intresserad av att göra din LIA-praktik hos, dels för att kunna connecta med dina kollegor när du väl är ute på LIA och behålla kontakten efter.
När du bestämt dig för ett företag som verkar intressant bör du ta kontakt med chef/ansvarig för den avdelning du är intresserad av att vara på. Hittar du inga kontaktuppgifter kan du alltid testa info-mejlen, men räkna då inte med att du hamnar rätt eller ibland ens får svar. Att ta kontakt via mejl eller telefon är helt upp till dig. Vissa föredrar att ringa för att få en personligare kontakt, medan andra föredrar att mejla eller ta kontakt via LinkedIn.
Innan du tar kontakt är det viktigt att du funderar på vad företaget kommer att vilja veta om dig. Här är några förslag på vad du bör ha med i kommunikationen till ditt potentiella LIA-företag.