×
 

Influencer marketing växer snabbt och är idag en viktig nyckel för att nå rätt målgrupp. I den här kursen får du både kunskap och praktiska verktyg för att arbeta med influencer marketing på ett sätt som stärker din marknadsföring och ger resultat. Kursen är digital och flexibel så att du kan ta till dig innehållet när det passar dig!

Lär dig arbeta strategiskt med influencer marketing

Många företag testar influencer marketing utan att sätta tydliga mål, krav eller KPI:er. Resultatet? Dyra kampanjer som inte går att utvärdera. Den här kursen ger dig en strukturerad metod för att arbeta strategiskt och professionellt – oavsett om du gör det själv eller tillsammans med en byrå.

Från strategi till genomförande och utvärdering

Genom kursens tolv delar får du en omfattande förståelse för influencer marketing, från strategi och planering, formulering av breif och budgetering, till genomförande och utvärdering av kampanjer. Kursen inkluderar inspelade föreläsningar, tillgång till kursboken Influencer marketing i praktiken, och praktiska övningar och fallstudier som ger dig möjlighet att direkt tillämpa det du lärt dig. Kursen leds av kommunikationsexperten Johannes Gustavsson.

Skapa och genomför effektiva samarbeten med influencers

Efter avslutad kurs får du inte bara ett kursintyg utan även konkreta verktyg för att stärka din marknadsföringsstrategi med hjälp av influencer marketing.

Digitalt och Flexibelt

Vår kurs Arbeta med influencer marketing är helt digital. Det innebär att du arbetar med kursen på egen hand via vår lärplattform Omniway. Totalt består kursen av tretton stycken föreläsningar vars längd varierar mellan 5-15 minuter. Du får också tips på vidare läsning och reflektionsfrågor efter avslutad föreläsning.

  • On demand, du börjar när det passar dig
  • Digital kurs med förinspelat material
  • 8 timmar förinspelat material, 16 timmar självstudier
  • Boken Influencer marketing i praktiken ingår!

Din föreläsare på kursen är kommunikationskonsulten Johannes Gustavsson, expert på det digitala medielandskapet och uppskattad föreläsare. Förutom konsultuppdragen har Johannes också skrivit två böcker och varit en del av Medieakademins styrelse.

Profilbild på Johannes Gustavsson där han står på scen framför en digital skärm.

Kursen passar dig som arbetar inom marknadsföring, kommunikation eller som ledare oavsett bransch.

Anmäl dig genom att fylla i formuläret nedan. Kursansvarig kommer sedan att återkomma till dig med inloggningsuppgifter till lärplattformen Omniway.

Har du frågor gällande kursen är du varmt välkommen att kontakta oss via e-post, foretagsutbildning@smhsverige.se

1) Introduktion till influencer marketing

  • Översikt över vad influencer marketing är och varför det är en central del av modern marknadsföring.

  • Möjligheter och utmaningar med att arbeta med influencers.

2) Influencers plats i marknadsföringsmixen

  • Hur influencer marketing kopplas till övriga delar av marknadsmixen.

  • Skillnaden mellan strategi och taktik, och hur man definierar en tydlig roll för influencers i sin kommunikation.

  • Exempel på hur influencer marketing kan förstärka traditionell annonsering, PR och sociala medier.

3) Hitta ett syfte och sätt ett mål

  • Hur du sätter tydliga mål för en kampanj.

  • Vikten av att koppla målen till övergripande affärsstrategi.

  • Formulera mätbara KPI:er.

4) Ekonomi

  • Hur du planerar och budgeterar för influencer marketing.

  • Förståelse för olika prissättningsmodeller.

  • Tips för att få ut maximalt värde av investeringen.

5) Samarbetsformer

  • Olika sätt att samarbeta med influencers: sponsrade inlägg, långsiktiga ambassadörskap, events eller produktlanseringar.

  • För- och nackdelar med korta kampanjer kontra långsiktiga samarbeten.

6) Hitta rätt influencers för ditt varumärke

  • Metoder för att analysera och välja influencers som matchar varumärkets målgrupp och värderingar.

  • Hur du bedömer trovärdighet, räckvidd och engagemang.

7) Nå ut och attrahera influencers

  • Hur du formulerar kontakt och gör ditt erbjudande attraktivt.

  • Förståelse för hur influencers resonerar kring samarbeten.

  • Tips på att tolka signaler, bygga relationer och sticka ut bland förfrågningar.

8) Skriva briefs och kravspecifikation

  • Hur du tar fram tydliga briefar som beskriver syfte, mål och budskap.

  • Att specificera krav på innehåll, ton och leveranser.

  • Balansera struktur med kreativ frihet för influencern.

9) Lagar och regler

  • Grundläggande kunskap om marknadsföringslagen och reklamidentifiering.

  • Hur du säkerställer att kampanjer följer Konsumentverkets riktlinjer.

10) Avtalsskrivning

  • Vad som bör ingå i ett avtal.

  • Hur du skyddar både varumärket och influencern juridiskt.

11) Genomförande

  • Praktiska steg i att genomföra en influencer-kampanj.

  • Projektledning, samordning och kvalitetssäkring.

12) Analys, uppföljning och rapportering

  • Hur du mäter resultat mot mål.

  • Metoder för att analysera data och dra lärdomar.

  • Rapportering internt och till intressenter.

Ämne
Kommunikation och marknadsföring

Nivå
Upskill, vi rekommenderar att du har arbetslivserfarenhet

Språk
Svenska

Utbildningsbevis
Digitalt kompetensintyg

Pris
3 000 kr
(ink moms för privatperson, exkl moms för företag)

Digitala kurser för kompetensutveckling inom försäljning och marknadsföring

Skapa effekt direkt

Lär dig använda influencers strategiskt – och se resultat i både varumärkeskännedom och försäljning.

Pratbubbla med glödlampa

Praktiskt och konkret

Få exempel, mallar och checklistor som du direkt kan börja använda i jobbet.

Pratbubbla med utropstecken

Mät det som räknas

Få koll på vilka KPI:er som bevisar värdet av influencer marketing – internt och externt.

Intresserad? Se en föreläsning – kostnadsfritt!

Fyll i din epostadress för tillgång till en kostnadsfri föreläsning av kursen Arbeta med influencer marketing.

Hantering av personuppgifter

Ditt samtycke
Du samtycker till att dina personuppgifter sparas och behandlas i enlighet med gällande GDPR lagstiftning och Academedias personuppgiftspolicy för att Sälj & Marknadshögskolan ska kunna registrera och behandla min intresseanmälan samt skicka ut riktad information och marknadsföring.

Personuppgiftshantering
Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter här [https://smhsverige.se/om-oss/policyer/]. Du kan närsomhelst ta tillbaka ditt samtycke genom att kontakta oss [info@smhsverige.se].

Vanliga frågor

Anmälan

Anmäl dig till kursen i formuläret nedan så återkommer vi inom en arbetsdag.

PRIS: 3 000 SEK
(ink moms för privatperson, exkl moms för företag)

Företag / Privatperson

Anmälan och betalningsansvar
Anmälan till våra kurser inom Upskill & Reskill är bindande. Det är möjligt att anmäla sig själv eller att låta en annan person eller arbetsgivare stå för betalningen. Observera att om betalning uteblir från tredje part, så övergår betalningsansvaret till den deltagare som är anmäld till utbildningen. Vid utebliven betalning inom angiven tid överlämnas ärendet till inkasso för vidare hantering. Eventuella inkassokostnader tillkommer enligt gällande lagstiftning.

Bekräftelse och fakturering
Efter mottagen anmälan skickas en bekräftelse via e-post. Faktura skickas i samband med anmälan, med 30 dagars betalningsvillkor om inte annat anges. Fakturan skickas till angiven e-post.

Avbokning och ångerrätt
För digitala kurser gäller 14 dagars ångerrätt för privatpersoner från det att kursen är tillgänglig för deltagaren, enligt distansavtalslagen. Om deltagaren har loggat in och påbörjat kursen förfaller ångerrätten.

För företagsbeställningar tillämpas ingen ångerrätt efter att kursmaterial eller inloggning har levererats.

Inställd kurs eller förändringar
Vi förbehåller oss rätten att ställa in eller flytta fram en utbildning vid för få anmälda deltagare eller andra oförutsedda händelser. I dessa fall meddelas deltagare i god tid, och eventuell redan inbetald kursavgift återbetalas i sin helhet. Vi ersätter dock inte andra kostnader som kan ha uppstått i samband med bokningen.

Kontakt

Har du frågor om våra Upskill & Reskill-kurser för företag och privatpersoner?
Kontakta oss så återkommer vi inom en arbetsdag!

Fler Upskill & Reskill-kurser

Man i gul jacka deltar i möte om kriskommunikation – digital utbildning hos Sälj & Marknadshögskolan

KRISKOMMUNIKATION

6 timmar | 5 000 SEK

Kriser kan slå hårt mot både varumärke och affär. Därför behöver du som arbetar med kommunikation eller ledning veta hur du förebygger, hanterar och kommunicerar i en kris.

Lär dig kommunicera i kris
Bild på männsikor runt ett bord som pratar om kriskommunikation

5 tips på hur du kommunicerar i kris

Krisen dyker upp när vi minst anar det och kan rasera både förtroende, anseende och ekonomi. Därför har kriskommunikation blivit en självklar kompetens för dagens marknadsförare och kommunikatörer.

Artikel: lyckas med kriskommunikation