×
 

Vad gör du när krisen slår till? Kursen i kriskommunikation är framtagen för att du ska få verktygen du behöver för att agera snabbt, kommunicera tydligt och förebygga skador – oavsett om du jobbar inom kommunikation, marknad eller ledning. Kursen är helt digital och flexibel så att du kan studera var du vill, när du vill!

När ditt förtroende, rykte och varumärke står på spel

En kris kan sammanfattas som en händelse som uppstår plötsligt och oförutsett, där stora värden står på spel. Det kan handla om liv, egendom, ekonomi. Men hur väl du kan kommunicera i det läget, kommer även att påverka ert förtroende, ert rykte och bolagets varumärket.

Kriskommunikation för både ledning och marknadsavdelning

Alla som arbetar med ledning och kommunikation i en organisation, oavsett storlek och verksamhet, bör känna till hur man arbetar för att förebygga kriser, och hur man hanterar och kommunicerar en kris när den väl uppstår.

Kursen består av föreläsningar, insikter från branschfolk och övningar – allt i ett digitalt och flexibelt format. Efter avslutad kurs har du förutom ett kursintyg också en konkret handlingsplan att implementera i din organisation.

Lär av kommunikationsexperten

Med lång erfarenhet av att hantera kommunikation i pressade lägen vet Johannes Gustavsson vad som krävs när det blåser. I den här kursen delar han med sig av sina insikter om hur företag kan agera snabbt, tydligt och med förtroende när en kris uppstår – särskilt i dagens digitala medielandskap.

Digitalt och Flexibelt

Kursen i kriskommunikation är helt digital. Det innebär att du arbetar med kursen på egen hand via vår lärplattform Omniway. Totalt består kursen av 25 stycken föreläsningar vars längd varierar mellan 10 och 50 minuter. Du får också tips på vidare läsning och reflektionsfrågor.

  • On demand, du börjar när det passar dig
  • Digital kurs med förinspelat material
  • 3 timmar förinspelat material, 3 timmar självstudier

Johannes Gustavsson leder kursen i kriskommunikation. Johannes är en rutinerad kommunikationskonsult med djup kunskap om det digitala medielandskapet. Han är en omtyckt föreläsare som även har författat två böcker och haft styrelseuppdrag i Medieakademin, vid sidan av sina uppdrag som rådgivare inom kommunikation.

Kursen passar dig som jobbar inom kommunikation, marknad eller ledning.

Anmäl dig genom att fylla i formuläret nedan. Kursansvarig kommer sedan att återkomma till dig med inloggningsuppgifter till lärplattformen Omniway.

Har du frågor gällande kursen är du varmt välkommen att kontakta oss via e-post, foretagsutbildning@smhsverige.se

Kursen innefattar följande delar:

1. Före krisen

  • Vad en kris är och varför den hotar både organisationen och varumärket

  • Varför det är viktigt att prata om kriser i förväg

  • Vilka risker som kan uppstå och hur man identifierar sina egna sårbarheter

  • Hur organisationen ser ut i en kris – roller, ansvar och mandat

  • Vad som händer när krisen plötsligt slår till

  • Intervjuer med Hampus, Alice och Moa om deras erfarenheter

  • Praktisk uppgift: börja bygga en krisplan

2. Under krisen

  • Hur en kris kan ta fart – från första signal till fullt påslag

  • Medias roll: varför journalister ringer och vad de letar efter

  • Hur man använder krisplanen i praktiken

  • Vilka kommunikationskanaler som finns och när de är mest effektiva

  • Hur man formulerar ett tydligt och trovärdigt budskap

  • När det kan vara aktuellt att ta in extern hjälp

  • Intervjuer med Hampus, Alice och Moa om att stå mitt i krisen

  • Praktisk uppgift: genomför en kriskommunikationsövning

3. Efter krisen

  • Hur länge en kris egentligen pågår och varför den inte alltid slutar när mediebevakningen gör det

  • Hur krisen har påverkat organisationen, varumärket och medarbetarna

  • Att utvärdera och dra lärdomar från en kris

  • Hur man bygger upp förtroendet igen efteråt

  • Sammanfattning av kursens viktigaste insikter

  • Intervjuer med Hampus, Alice och Moa om lärdomar från verkligheten

  • Praktisk uppgift: utvärdera en krishantering och identifiera förbättringar

Ämne
Kommunikation och marknadsföring

Nivå
Upskill, vi rekommenderar att du har arbetslivserfarenhet

Språk
Svenska

Utbildningsbevis
Digitalt kompetensintyg

Pris
5 000 kr
(ink moms för privatperson, exkl moms för företag)


pratbubbla med litet hjärta i

Budskap som når fram

Lär dig hur du formulerar ditt budskap för att skapa tydlighet, istället för panik.

Pratbubbla med glödlampa

Digital, flexibel och konkret

En kurs som passar din kalender, med konkreta uppgifter och direkt användbar kunskap.

Pratbubbla med utropstecken

Förbered dig innan det smäller

Lär dig identifiera risker i tid – och skapa en plan innan krisen är ett faktum.

Intresserad? Se en föreläsning – kostnadsfritt!

Fyll i din epostadress för tillgång till en kostnadsfri föreläsning om Kriskommunikation.

Hantering av personuppgifter

Ditt samtycke
Du samtycker till att dina personuppgifter sparas och behandlas i enlighet med gällande GDPR lagstiftning och Academedias personuppgiftspolicy för att Sälj & Marknadshögskolan ska kunna registrera och behandla min intresseanmälan samt skicka ut riktad information och marknadsföring.

Personuppgiftshantering
Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter här [https://smhsverige.se/om-oss/policyer/]. Du kan närsomhelst ta tillbaka ditt samtycke genom att kontakta oss [info@smhsverige.se].

Vanliga frågor

Anmälan

Anmäl dig till kursen i formuläret nedan så återkommer vi inom en arbetsdag.

PRIS: 5 000 SEK ink.moms
(ink moms för privatperson, exkl moms för företag)

Företag / Privatperson

Anmälan och betalningsansvar
Anmälan till våra kurser inom Upskill & Reskill är bindande. Det är möjligt att anmäla sig själv eller att låta en annan person eller arbetsgivare stå för betalningen. Observera att om betalning uteblir från tredje part, så övergår betalningsansvaret till den deltagare som är anmäld till utbildningen. Vid utebliven betalning inom angiven tid överlämnas ärendet till inkasso för vidare hantering. Eventuella inkassokostnader tillkommer enligt gällande lagstiftning.

Bekräftelse och fakturering
Efter mottagen anmälan skickas en bekräftelse via e-post. Faktura skickas i samband med anmälan, med 30 dagars betalningsvillkor om inte annat anges. Fakturan skickas till angiven e-post.

Avbokning och ångerrätt
För digitala kurser gäller 14 dagars ångerrätt för privatpersoner från det att kursen är tillgänglig för deltagaren, enligt distansavtalslagen. Om deltagaren har loggat in och påbörjat kursen förfaller ångerrätten.

För företagsbeställningar tillämpas ingen ångerrätt efter att kursmaterial eller inloggning har levererats.

Inställd kurs eller förändringar
Vi förbehåller oss rätten att ställa in eller flytta fram en utbildning vid för få anmälda deltagare eller andra oförutsedda händelser. I dessa fall meddelas deltagare i god tid, och eventuell redan inbetald kursavgift återbetalas i sin helhet. Vi ersätter dock inte andra kostnader som kan ha uppstått i samband med bokningen.

Kontakt

Har du frågor om våra Upskill & Reskill-kurser för företag och privatpersoner?
Kontakta oss så återkommer vi inom en arbetsdag!

Fler Upskill & Reskill-kurser

En tjej som arbetar med influncer marketing står framför sin mobilkamera och ställer in den

ARBETA MED INFLUENCER MARKETING

24 timmar | 3 000 SEK

För att lyckas med influencer marketing som en del av din marknadsstrategi behövs både insikter och verktyg som går att använda i praktiken.

Läs mer om kursen
Bild på männsikor runt ett bord som pratar om kriskommunikation

5 tips på hur du kommunicerar i kris

Artikel:

Kriskommunikation är idag en central fråga för alla som arbetar med marknadsföring och kommunikation. Vi har listat 5 tips på hur du kommunicerar i kris.

Läs hela artikeln här