×
 

I en värld där marknadstrenderna ständigt förändras och konkurrensen hårdnar, är det viktigare än någonsin att hålla sig ajour med de senaste verktygen, teknikerna och strategierna. Sälj & Marknadshögskolan erbjuder avgiftsbelagda kurser som stärker dig och ditt företag. Kurserna är helt digitala och med vårt flexibla upplägg kan du studera när det passar dig. På den här sidan får du veta mer om vilka kurser vi erbjuder och vad de innebär. Enjoy!

Upskill vs. reskill

Upskill innebär att du bygger på dina nuvarande färdigheter för att bli ännu bättre inom ditt område, medan reskill handlar om att lära dig helt nya färdigheter för att kunna ta dig an nya roller och utmaningar. Våra kurser är designade för att ge dig de verktyg och kunskaper du behöver, oavsett om du vill avancera i din nuvarande karriär eller byta bana helt. En snabb och smart väg till kompetensutveckling (upskill) och kompetensförflyttning (reskill) för både privatpersoner, företag och organisationer helt enkelt!

Investera i kunskap

Våra kurser inom upskil och reskill passar dig som vill ha möjlighet att läsa en kurs när och var du vill. Kursera kan läsas av både privatperson och företag mot en avgift. Vad kursen kostar och hur du anmäler dig står i samband med kursbeskrivning nedan. Om du istället är intresserad av våra YH-kurser, klicka här!

Digitala kurser för kompetensutveckling inom försäljning och marknadsföring

Smidigt

Våra kurser möjliggör för dig att studera i
din egen takt, på valfri plats,
när det passar dig.

Pratbubbla med glödlampa

Kompetenshöjande

Fristående kurser för spetskompetens.
Efter avslutad kurs får du ett kursintyg som
stärker din nya kompetens.

svart pratbubbla med platsikon

Digitalt

Med vår digitala läroplattform har du
tillgång till dina studier överallt.
Allt du behöver är en wifi-uppkoppling.

Arbeta med influencer marketing

Influencer marketing är en växande del av marknadsföringsstrategier och blir alltmer avgörande för att nå ut till rätt målgrupp. För att framgångsrikt integrera influencer marketing i din verksamhets marknadsföringsmix krävs därför både kunskap och praktiska verktyg. Vi har därför utformat en kurs som ger dig den kompetens du behöver för att skapa och genomföra effektiva samarbeten med influerare.

PRIS FÖRETAG: 12 000 SEK ex. moms | PRIS PRIVATPERSON: 15 000 SEK ink.moms

Kursen är helt digital och kan läsas i din egen takt via vår plattform. Genom kursens tolv moduler får du en omfattande förståelse för influencer marketing, från strategi och planering till genomförande och utvärdering av kampanjer. Kursen inkluderar inspelade föreläsningar, tillgång till kursboken Influencer marketing i praktiken, och praktiska övningar och fallstudier som ger dig möjlighet att direkt tillämpa det du lärt dig. Efter avslutad kurs får du inte bara ett kursintyg utan även konkreta verktyg för att stärka din marknadsföringsstrategi med hjälp av influencer marketing.

Vår kurs arbeta med influencer marketing är helt digital. Det innebär att du arbetar med modulerna på egen hand via vår lärplattform. Totalt består kursen av tretton stycken föreläsningar vars längd varierar mellan fem och 15 minuter. Du får också tips på vidare läsning och reflektionsfrågor till varje tema.

Din föreläsare på kursen är kommunikationskonsulten Johannes Gustavsson, expert på det digitala medielandskapet och uppskattad föreläsare. Förutom konsultuppdragen har Johannes också skrivit två böcker och varit en del av Medieakademins styrelse.

Profilbild på Johannes Gustavsson där han står på scen framför en digital skärm.

Kursen passar dig som arbetar inom marknadsföring, kommunikation eller som ledare oavsett bransch.

Kursen innefattar följande moduler:

1) Introduktion till influencer marketing

2) Influencers plats i marknadsföringsmixen

3) Hitta ett syfte och sätt ett mål

4) Ekonomi

5) Samarbetsformer

6) Hitta rätt influencers för ditt varumärke

7) Nå ut och attrahera influencers

8) Skriva briefs och kravspecifikation

9) Lagar och regler

10) Avtalsskrivning

11) Genomförande

12) Analys, uppföljning och rapportering

Ämne: Kommunikation

Nivå: Upskill, vi rekommenderar att du har arbetslivserfarenhet

Format: Digitalt med förinspelat material

Språk: Svenska

Pris: 15 000 kr (inkl. moms) | 12 000 kr (exkl. moms)

Kursstart: On demand, du börjar när det passar dig

Lektionstid: ca 8h

Självstudier: ca 16h

Anmäl ditt intresse genom att fylla i formuläret nedan. Du kommer sedan bli kontaktad av ansvarig affärsutvecklare för mer information och bokning av kurs.

Har du frågor gällande kursen är du varmt välkommen att kontakta Thobias Torstensson, thobias.torstensson@academedia.se.

En tjej som arbetar med influncer marketing står framför sin mobilkamera och ställer in den
en man sitter vid ett bord och ser bekymrad ut. Han har en mobilteelfon ihanden. I förgrunden syns konturen av en kvinna med lockigt hår.

Kriskommunikation

En kris uppstår när ett företag eller en organisation inte har kontroll över en situation eller där tillgångar eller värden står på spel – oavsett om det handlar om pengar eller anseende.

PRIS FÖRETAG: 10 000 SEK ex. moms | PRIS PRIVATPERSON: 12 500 SEK ink.moms

Därför är det viktigt för alla som arbetar med ledning och kommunikation i en organisation, oavsett storlek och verksamhet, att känna till hur man arbetar för att förebygga kriser, och hur man hanterar och kommunicerar en kris när den väl uppstår. Vår kurs består av föreläsningar, insikter från branschfolk och övningar – allt i ett digitalt och flexibelt format. Efter avslutad kurs har du förutom ett kursintyg också en konkret handlingsplan att implementera i din organisation.

Vår kurs i kriskommunikation är helt digital. Det innebär att du arbetar med modulerna på egen hand via vår lärplattform. Totalt består kursen av 25 stycken föreläsningar vars längd varierar mellan tio och 50 minuter. Du får också tips på vidare läsning och reflektionsfrågor till varje tema.

Din föreläsare på kursen är kommunikationskonsulten Johannes Gustavsson, expert på det digitala medielandskapet och uppskattad föreläsare. Förutom konsultuppdragen har Johannes också skrivit två böcker och varit en del av Medieakademins styrelse.

Profilbild på Johannes Gustavsson där han står på scen framför en digital skärm.

Kursen passar dig som arbetar inom influencer marketing, marknadsföring, kommunikation eller inom e-handel.

Kursen innefattar följande moduler:

1. Före krisen
Under den första modulen pratar vi om vad är en kris är och varför vi behöver en plan för när den kommer. Här lär vi oss också mer om vilka risker som finns och hur en organisation formeras för att kunna hantera kriser. Vi får också träffa Hampus, Alice och Moa som är återkommande gäster under kursen.

2. Under krisen
I den andra modulen fokuserar vi på medias roll och hur krisplanen ska tillämpas. Vi går igenom de möjliga kanalvalen och hur budskapet ska anpassas. Dessutom innehåller modulen insikter kring när det kan vara aktuellt att ta in extern hjälp.

3. Efter krisen
I den avslutande modulen pratar vi om när en kris kan anses vara avslutad och hur den har påverkat oss. Innan vi sammanfattar kursen så fokuserar vi på hur man kan dra lärdomar från en kris och hur förtroendet byggs upp efter krisen.

Ämne: Kommunikation, e-handel

Nivå: Upskill, vi rekommenderar att du har arbetslivserfarenhet

Format: Digitalt med förinspelat material

Språk: Svenska

Pris: 12 500 kr (inkl. moms) | 10 000 kr (exkl. moms)

Kursstart: On demand, du börjar när det passar dig

Lektionstid: ca 3h

Självstudier: ca 3h

Anmäl ditt intresse genom att fylla i formuläret nedan. Du kommer sedan bli kontaktad av ansvarig affärsutvecklare för mer information och bokning av kurs.

Har du frågor gällande kursen är du varmt välkommen att kontakta Thobias Torstensson, thobias.torstensson@academedia.se.

Hållbart företagande - strategi och utveckling

Ett hållbarhetsperspektiv är ett måste för både företag och samhälle. Därför är det viktigt för dig som arbetar inom försäljning, marknadsföring eller affärsutveckling att förstå hur hållbarhet kan integreras i affärsstrategier och arbetsprocesser.

Vår kurs erbjuder en genomgång av hållbarhetens strategiska betydelse för ditt företag, från att utforska dess centrala begrepp till att belysa konkreta ramverk som globala hållbarhetsmål och cirkulär ekonomi.

PRIS FÖRETAG: 10 000 SEK ex. moms | PRIS PRIVATPERSON: 12 500 SEK ink.moms

Kursen består av föreläsningar, insikter från experter och praktiska övningar – allt levererat i ett digitalt och flexibelt format. Efter kursens slut har du förutom ett kursintyg även konkreta verktyg och strategier att tillämpa direkt i ditt arbete.

Kursen är helt digital. Det innebär att du arbetar med modulerna på egen hand via vår lärplattform. Totalt består kursen av åtta moduler med föreläsningar vars längd varierar mellan 15 och 40 minuter. Du får också tips på vidare läsning och reflektionsfrågor till varje tema.

Din föreläsare på kursen är kommunikationskonsulten Hanna Norrman Andersson, expert och rådgivare inom bland annat hållbarhetsredovisning.

Profilbild på Hanna Norrman Andersson iklädd en vit pikétröja med företagslogotyp på.

Kursen är branschneutral och vänder sig till dig som arbetar i en ledande position, som affärsutvecklare eller med marknadsföring.

Kursen innefattar följande moduler:

  • Introduktion till hållbarhetsbegreppet och ramverk
  • Hållbarhetsstrategier för ökad konkurrenskraft
  • Försäljning och marknadsföring av hållbara produkter och tjänster
  • Hållbarhet ur ett kundperspektiv
  • Produktutveckling
  • Livscykelanalys och utveckling av hållbara tjänster
  • Hållbarhetsredovisning och rapportering
  • Ledarskapsstrategier för att främja hållbarhetsarbete

Ämne: Hållbarhet

Nivå: Upskill, vi rekommenderar att du har arbetslivserfarenhet

Format: Digitalt med förinspelat material

Språk: Svenska

Pris: 12 500 kr (inkl. moms) | 10 000 kr (exkl. moms)

Kursstart: On demand, du börjar när det passar dig

Lektionstid: ca 3,5h

Självstudier: ca 3h

Anmäl ditt intresse genom att fylla i formuläret nedan. Du kommer sedan bli kontaktad av ansvarig affärsutvecklare för mer information och bokning av kurs.

Har du frågor gällande kursen är du varmt välkommen att kontakta Thobias Torstensson, thobias.torstensson@academedia.se.

Två tjejer står framför en whiteboard och diskuterar och skriver på tavlan

Att läsa en kurs hos oss

Våra kurser är till för dig som är yrkesverksam och som vill vässa din kompetens. En kurs hos oss är alltid flexibel och framtagen för att du ska kunna ta till dig materialet på en tid och plats som passar dig. Våra utbildare är alltid hämtade från branschen.

Så funkar det

När du anmält ditt intresse för en kurs får du personlig återkoppling från oss där vi går igenom alla praktiska detaljer och tilldelar dig ett konto i lärplattformen. Därefter kan du starta kursen som är tillgänglig på dator, mobil och surfplatta. Vi kommer att rekommendera ett studietempo för dig baserat på hur vi utformat kursen och tidigare studerandes upplevelser men du är fri att själv sätta tempot.

Betalning

Vi erbjuder betalning mot faktura. Efter att du beställt kommer du, i kontakten med oss, att bli ombedd att lämna in dina fakturauppgifter.

Support

Stöter du på problem eller har frågor under kursen kan du vända dig till info@smhsverige.se

Efter kursen

När du är färdig med kursen får du ett digitalt kursintyg skickat till din e-post.

Mer information eller frågor

Har du funderingar eller vill veta mer är du välkommen att kontakta oss via vårt formulär nedan.

Anmälan

Anmäl ditt intresse till en eller flera av våra kurser genom att fylla i formuläret nedan.
Du kommer sedan bli kontaktad av ansvarig affärsutvecklare för mer information och bokning av kurs.

Vem gäller din anmälan?
Kurs

Observera att när du skickar in din anmälan via detta formulär samtycker du till att vi behandlar dina angivna personuppgifter till att kontakta dig angående kursen du visat intresse för.

Vanliga frågor

Kontakt