Julia har stora drömmar om sin framtid
Julia Sköld
Studerande: Internationell säljare och marknadsförare
Hej, det stämmer! Jag pluggar till Digital Marknadsförare i Stockholm och började utbildningen hösten 2022.
Jag valde att göra min LIA i Köpenhamn Danmark. I början hade jag tänkt att göra den här i Stockholm – men så beslöt jag mig för att testa på arbetslivet utomlands, till sist ändå.
Jag kontaktade personen som var ansvarig för Erasmusprogrammet för min skola, för att få information om ansökningsprocessen – vilka krav och deadlines som gällde. Jag fyllde sedan i ansökningsformuläret och samlade in de nödvändiga dokumenten som behövdes, inklusive ett personligt brev och de intyg som efterfrågades.
Jag skulle inte beskriva ansökningsprocessen som lätt, men efter många försök fick jag en plats. Under 11 veckor fick jag möjlighet att vara på företaget Unisport som säljer fotbollsrelaterade produkter. De finns i sex europeiska länder inklusive deras flagship store, samt en stor e-handelssite. Utöver det har de ett sponsorprogram där de arbetar för att "Make football dreams come true".
Jag ingick i deras team för sociala medier som också jobbar tätt med ett webb-TV team. Jag jobbade framför allt med content på deras olika plattformar så som exempelvis YouTube, Facebook och TikTok. Jag fick även tillfälle att medverka på fotograferingar och vara med i arbetsprocessen inför en kommande dokumentär.
Det roligaste var nog att få möjligheten att göra praktik i ett annat land. Hela omväxlingen och miljön gav helt nya perspektiv och insikter. Sen tror jag det är nyttigt att lämna sin comfort zone och träffa nya människor, jobba ihop med kollegor och sätta sig in i arbetsklimatet i Danmark.
På det stora hela har jag inte stött på några större utmaningar under min praktik, men självklart var jag fundersam på hur jag skulle trivas och passa in i den nya arbetsmiljön. Men jag behöll lugnet, just för att jag var positivt inställd och öppensinnad! Att vara del av ett team hjälpte mig definitivt att etablera goda jobbrelationer, men man ska ha med sig att det ibland kan ta ett tag innan man lär sig rutiner och arbetssätt, speciellt som ny.
Min praktikplats har gett mig perspektiv på hur det är att jobba inom marknadsföring i det verkliga livet. Att vara del av ett team har lärt mig samarbeta på så många olika plan, med olika människor, inom olika områden. Så här i efterhand skulle jag säga att Unisport gett mig en omfattande bild av arbetslivet och branschen jag snart kommer ge mig in i. Det har även gett mig helt nya färdigheter inom framför allt social media marketing, som kommer kunna gynna mig framåt. Allt som allt skulle jag säga att upplevelsen är ovärderlig, dels för min framtida karriär och för min personliga utveckling.
Mitt råd är att undersöka och analysera kostnaderna för just det landet/staden och skapa en realistisk budget utifrån förväntade kostnader. I budgeten, ta hänsyn till "levnadsstandarden", boende, transport etc. Var även ute i god tid med att hitta boende och boka flygbiljetter, det underlättar. Man kan alltid vända sig till någon som har gjort LIA utomlands, mig till exempel om man har frågor och funderingar.
Sammanfattningsvis; var förberedd och ha en struktur över ekonomin – det kommer att göra din praktik minnesvärd och du slipper oroa dig över kostnader.
Jag hittade mitt boende genom en bekant som bor i Köpenhamn. Vilket underlättade min process, jag hade tur att min praktikplats låg relativt nära. Är det ett helt främmande land och man inte råkar känna någon, så rekommenderar jag att vara ute i god tid. Använd ditt nätverk och sociala medier när du söker boende. Dra nytta av andra människors erfarenheter, det kan verkligen underlätta i letandet. Att vända sig till sin praktikplats och fråga om tips är ett annat alternativ.
Mitt guldkorn med Köpenhamn är nog att det är en stad som man tar sig runt på med cykel. Att cykla varje morgon till praktiken, de var mage hyggligt!
Här kan du läsa mer om utbildningen Digital Marknadsförare